Use of Flexquest as TDIC for Teaching Organic Reactions in High School

  • Bárbara L. de Oliveira da Silva UFPE
  • Ariane N. dos Santos UFPE
  • Kátia A. da Silva Aquino UFPE

Abstract


The advance through scientific and technological progress of the society claims from the schools to acquire new advanced tools. This article intends to analyze an application of a technological device, Flexquest, about diets theme for teaching organic chemical reactions in the last year of high school, from the perspective of the theory of cognitive flexibility. The results present the promotion of applied and useful knowledge in solving students' daily problems, attaining complex knowledge.

Keywords: DICT for teaching chemistry, Flexquest, Organic reactions

References

Aleixo, A. A., Leão, M. B. C. e Souza, F. N. (2008) “FlexQuest: potencializando a WebQuest no Ensino de Química”, R. Faced, n.14, p. 119 a 133.

Binsfeld, S. C., Auth, M. A. e Macêdo, A. P. A (2013) “Química Orgânica no Ensino Médio: evidências e orientações”, Universidade Federal do Rio De Janeiro. Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC. Águas de Lindóia.

Brasil. Ministério da Educação (MEC) - Secretaria de Educação Média e tecnologia (Semtec) (2002). “PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suasTecnologias”, Brasília: MEC/SEMTEC.

Brasil. Ministério da Educação. (2018) “Base nacional comum curricular”, http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf, Junho.

Carvalho, A. A. A. (2011) “Teoria da Flexibilidade Cognitiva e o Modelo Múltiplas Perspectivas”,https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/15921/1/Carvalho%202011%20-%20TFC%20e%20MMP.pdf, Outubro.

Delors, J. (1998) “Educação: um tesouro a descobrir”, 3a edição. São Paulo: Cortez, Brasília-DF: MEC-UNESCO.

Fontana, F. F. e Cordenonsi, A. Z. (2015) “TDIC como mediadora do processo de ensino-aprendizagem da arquivologia”, Ágora, Florianópolis, v. 25, n. 51, páginas 101-131, jul./dez.

Mariano, A. (2008) ”O ensino de reações orgânicas usando química computacional: I. Reações de adição eletrofílica a alquenos”, Química Nova. v. 31, n. 5, páginas 124-1249.

Moran, J. M., Masetto, M. T., Behrens, M. A. (2000) “Novas tecnologias e mediação pedagógica”, 13a edição. Campinas: Papirus.

Oliveira, C. (2015) “TIC’s na educação: A utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno”, Pedagogia em Ação. v. 7. n. 1, páginas 75-95.

Pessoa, T., Nogueira, F. (2009) “Flexibilidade cognitiva nas vivências e práticas educativas”, Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. EDUFBA, Salvador, 400 p.

Resende, D. V. (2017) “Uso Criativo das Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação Superior: atuação de professores e percepção de estudantes”, 237 f. Tese (Doutorado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde). Universidade de Brasília, Brasília.

Santos, I. G. S. (2016) “FLEXQUEST: Uma plataforma Web 2.0 para o desenvolvimento de atividades interdisciplinares visando à promoção de flexibilidade cognitiva”, UFRPE. Tese de Doutorado.

Scheid, N. M. J. (2016) “Os desafios da docência em ciências naturais no século XXI”, Rev. Fac. Cienc. Tecnol. [online]. n.40, páginas 277-309.

Spiro, R. J. e Jehng, J. C. (1990) “Cognitive flexibility and hypertext: theory and technology for the nonlinear and multidimensional traversal of complex subject matter”, In; Nix, D., Spiro, R. J. (Ed.). Cognition, education, and multimedia: Cognition, education, and multimedia exploring ideas in high technology. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. páginas 163-205.

Spiro, R., Coulson, R., Feltovich, P. e Anderson, D. (1998) “Cognitive flexibility: Advanced knowledge acquisition ill-structured domains”, Tenth Annual Conference of the Cognitive Science Society Proceedings. Hillsdale, NJ: Erlbaum, chapter 22, páginas 544 a 557.

Tavares, R., Souza, R. O. O. e Correia, A. O. (2013) “Um estudo sobre a TIC e o Ensino de Química”, Revista GEINTEC, v. 3, n. 5, páginas 155-167, São Cristóvão/SE.

Vasconcelos, F. C. G. C. (2012) “Utilização de recursos audiovisuais em uma estratégia flexquest sobre radioatividade”, Investigações em Ensino de Ciências. Revista. v.17, n.1, páginas 37 a 58.
Published
2020-07-31
DA SILVA, Bárbara L. de Oliveira; DOS SANTOS, Ariane N.; AQUINO, Kátia A. da Silva. Use of Flexquest as TDIC for Teaching Organic Reactions in High School. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 588-597. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11437.