The Missed Chapter Reading Club: Connections between Technologies, Education, and Human Rights
Abstract
This study describes and analyzes the actions developed by the Reading Club created in a state school to deal with cases of violence and violation of Human Rights that affect students both in physical spaces and in online environments. The Club has been configured as an educational practice of innovation, resistance and authorship. Our goal is to describe the educational practices that take place online, aimed at critical reflection and the construction of citizenship mediated by digital technologies. The methodology used was qualitative, while providing a variety of possibilities for the production and analysis of data. As partial results, we have the strengthening of networks between students and teachers, reading practices and critical reflection and content production.
References
Bonilla, M. H. S., and Oliveira, (2011) P.C.S. Inclusão digital: ambigüidades em curso. Bonilla, M. H. S., and PRETTO, N. D. L., orgs. Inclusão digital: polêmica contemporânea [online]. Salvador: EDUFBA, p. 23-48. 978-85-232-1206-3. Available from SciELO Books.
CGI, Comitê Gestor da Internet no Brasil. Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias da Informação e da Comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2019. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://www.cetic.br/pt/pesquisa/domicilios/indicadores/. Acesso em: 10 de junho 2020.
Lapa, F. B.; Gusso, L. C. S; Souza,(2018) S. Direito humano à educação (art. 26 na DUDH): os desafios para implementar uma educação em Direitos Humanos no Brasil. In: Revista Diálogo, n. 38.
Minayo, M. C. de S. (org.), (2002). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes.
Pretto, N. D. L. (2010) Professores Universitários em rede: um jeito hacker de ser. Motrivivência, n. 34, p. 156-169.
Pretto, N. D. L., (2020) et. al. Educação em tempos de pandemia: Reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Disponível em:https://blog.ufba.br/gec/?page_id=3298.. Acesso em: 2 de jun. 2020.
Veloso, M. M. S. de A. (2014) O professor e a autoria no contexto da cibercultura: redes da circulação no cotidiano da escola / Maristela Midlej Silva de Araújo Veloso. (Tese) - Salvador.
