A Virtual Platform for the Learning of Programming Logic Aimed at Hearing and Non-Hearing Students

Abstract


Programming logic studies are essential for those wishing to enter the computer field, responsible for understanding any programming language. However, about 60% of retentions in the computer course are related to this discipline. Given the retention rates cited, the research project called Use of Gamification Techniques as an Aid to Teaching and Learning Programming Logic developed an environment called TriLogic. It has several playful activities, aiming at understanding the basic concepts of the subject. The project obtained 90.9% approval from the students who used it, as well as an increase in performance in the subject. However, the gamified environment ends up not covering a portion of students, non-hearing students, who unfortunately are unable to enjoy the TriLogic environment due to their hearing condition. Given the improvements provided by the project, it was thought of an expansion in order to make the environment accessible to non-hearing students, being developed from the use of the Vlibras Suite, responsible for translating the didactic texts present in TriLogic with the help of a 3D. The system has gone through a test fase so as after validation, it could be delivered to the final user.

Keywords: Technology, Gamification, Inclusion, Non-listeners, Programming Logic

References

Barbosa, Brenda Anghinoni; Much, Bruno; Silva, Carla; Bigolin, Marcio; Silva, Sandro. (2017)” Tri-Logic – Proposta Lúdica Gamificada para o Ensino e Aprendizagem da Lógica de Programação com o Uso da Mineração de Dados como Ferramenta de Auxílio ao Professor. Canoas, Rs”. Congresso brasileiro de informática na educação, 6., 2017, Recife.: Sbie, 2017. 1754 p.

Brasil. (2005) “Decreto no 5.626, de 22 de dezembro de 2005”. Regulamenta a lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras,e o art.

Silva, Giancarlo. (2015) “O que é e como funciona a linguagem JavaScript?”. Canaltech, Disponível em: https://canaltech.com.br/internet/O-que-e-e-comofunciona-a-linguagem-JavaScript/.

Chih, Chung Ting. (2013) “Um pouco da história da língua de sinais no mundo e no Brasil.”. Diversidade em Comunicar. Disponível em: https://diversidadeemcomunicar.wordpress.com/2013/08/06/um-pouco-da-historia-dalingua-de-sinais-no-mundo-e-no-brasil/

Eis , Diego.(2011) “O básico: O que é HTML?: Entenda o HTML básico, saiba o que significa tags do HTML e entenda como fazer.” . [S. l.]. Disponível em: https://tableless.com.br/o-que-html-basico/.

Kapp. K. M. Blair, L. and Mesch, R. (2014) ”The Gamification od Learning and Instruction – Fieldbook. Ideas into Practice” . San Francisco. Willey.

Libras. (2018) “INES”. [S. l.]: LIBRAS. Disponível em: http://www.libras.com.br/ines.

Pereira, Andresa Vaniele Barbosa. (2019) “LÍNGUA BRASILEIRA DE SINAIS: História da Libras, porque estudar, como atender um aluno surdo”. [S. l.]: Brasil Escola.Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/lingua-brasileirasinais.htm.

Reategui, Eliseo Berni et al. (2006) “UM AGENTE ANIMADO PARA AMBIENTES DE APRENDIZAGEM COLABORATIVOS”. Revista Brasileira de Informática na Educação, 2 Instituto de Informática - UFRGS, v. 14, ed. 3, p. 28-38, 2006. Disponívelem: https://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/27/22.

Rocha, P. S. et al. (2010) “Ensino e Aprendizagem de Programação: Análise da Aplicação de Proposta Metodológica Baseada no Sistema Personalizado de Ensino”. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 8, n. 3, p. 1–11.

Silva, Sandro José Ribeiro. (2016) “O Ensino e Aprendizagem da Lógica de Programação através da Linguagem LUA em uma proposta Gamificada com auxílio da Mineração de Dados Educacionais como suporte ao professor”. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) - Unisinos, Unisinos,

Stumpf, Marianne Rossi. (2000) “Língua de sinais: escrita dos surdos na Internet. PorSinal”. Disponível em: http://www.porsinal.pt/index.php?ps=artigos&idt=artc&cat=15&idart=109
Published
2020-07-31
SILVA, Carla Odete Balestro; VASCONCELOS, Luis Felipe dos Santos; DA SILVA, Sandro José Ribeiro. A Virtual Platform for the Learning of Programming Logic Aimed at Hearing and Non-Hearing Students. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 641-647. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11444.