Operations Island: A Digital Educational Resource with Multiple Representations for Understanding the Multiplicative Field

  • Juscileide Braga de Castro UFC http://orcid.org/0000-0002-6530-4860
  • Francisco Youri Miranda de Freitas UFC
  • Lidya de Lima Monteiro Rufino UFC
  • Joyce da Silva Sousa UFC
  • Nathan Souza UFC
  • Márcia Duarte Medeiros UFC
  • Maria de Fátima Souza UFC
  • José Aires de Castro Filho UFC

Abstract


This article aims to present and describe the process of creating the Digital Educational Resource (DER) Ilha das Operations and its strategies to facilitate the learning process about situations in the multiplicative conceptual field. The DER was developed with HTML5, Java Script and CSS. From the pedagogical point of view, this RED is intended for the 4th year of Elementary School, according to the BNCC, and can be used inside or outside the classroom, for solving exercises and for diagnostic evaluation. With the support of gamification and an interactive interface with multiple representations, the user is invited to solve five random, quaternary situations that explore the idea of proportionality.

Keywords: Digital Educational Resource, Gamification, Multiple representations, Multiplicative Structures, Multiplication, division

References

Brasil (2017a) “Base Nacional Comum Curricular”. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, Brasília, DF: SEB.

Brasil (2017b) “SAEB 2017” Ministério da Educação. Brasília, DF: INEP.

Brasil (2015) “Escala de proficiência de Matemática - 5° ano do Ensino Fundamental”, Brasília, DF: INEP.

Castro, J. B. (2016) “Construção do conceito de covariação por estudantes do Ensino Fundamental em ambientes de múltiplas representações com suporte das tecnologias digitais” 2016. 275 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15908 Acesso em 03 de maio de 2020

Castro, J. B. (2012) “A utilização de objetos de aprendizagem para a construção e compreensão de gráficos estatísticos”. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7341 Acesso em 03 de maio de 2020

Magina, S. P.; Santos, A.; Merlini, V. L. (2014) O raciocínio de estudantes do Ensino Fundamental na resolução de situações das estruturas multiplicativas. “Ciência & Educação”, Bauru, v. 20, n. 2, p. 517-533.

Tytler, R.; Prain, V.; Peterson, S. (2007) Representational issues in students learning about evaporation. “Research in Science Education”, v. 37, p. 313-331.

Vergnaud, G. (1988) Multiplicative structures. In: Hiebert, H.; Behr, M. “Research Agenda in Mathematics Education”: number concepts and operations in the Middle Grades. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, p. 141-161.
Published
2020-07-31
DE CASTRO, Juscileide Braga; DE FREITAS, Francisco Youri Miranda ; RUFINO, Lidya de Lima Monteiro; SOUSA, Joyce da Silva; SOUZA, Nathan ; MEDEIROS, Márcia Duarte ; SOUZA, Maria de Fátima; DE CASTRO FILHO, José Aires. Operations Island: A Digital Educational Resource with Multiple Representations for Understanding the Multiplicative Field. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 668-674. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11448.