Mila and Friends in: Organizing Photo Albums and the Caption Genre in Early Years of Elementary School

  • Raquel S. Freire UFC
  • Rayssa A. Hitzschky UFC
  • Leonel A. Santos UFC
  • Danilo C. Sousa UFC
  • Francisco Gilson G. Júnior UFC

Abstract


This article aims to present the Digital Educational Resource (DER) "A Turma da Mila in: Organizing albums", which was developed based on the precepts of the National Common Curricular Base (BNCC), with the objective of enhancing reading and reading practices. production of the subtitle genre for photo album. DER is based on working with phonological awareness, from the understanding of the initial, medial and final syllables of different words and contextualized to the narrative. With the resource, it is expected to expand the work with reading and writing in the literacy cycle. In addition, DER is fully narrated, making it easier for students to listen to texts, expanding the possibilities of literacy.

Keywords: Literacy, Digital educational resources

References

Braga, J. (2015). "Objetos de Aprendizagem: metodologia de desenvolvimento". Volume 2, Santo André: Editora da UFABC. 163p.

Brasil. Ministério da Educação. (2017). "Base Nacional Comum Curricular". Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Fundamental.

Cockburn, A. (2006). “Agile Software Development”. [s.l.] Pearson Education.

Cohn, M. (2011). “Desenvolvimento de Software com Scrum: Aplicando métodos ágeis com sucesso”. Porto Alegre: Bookman.

Couto, Z. K. (2017). “O uso de recursos educacionais digitais na educação básica (REDEB): relato de experiência”. Revista Práxis: saberes da extensão, João Pessoa, v. 5, n. 9, p. 34-39, maio/ago.

Hitzschky, R. A. (2019). “Desenvolvimento de um Recurso Educacional Digital (RED) de Língua Portuguesa Fundamentado na Base Nacional Comum Curricular”. 142f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE).

Hitzschky, R. A. (2019). “Desenvolvimento de um Recurso Educacional Digital (RED) de Língua Portuguesa Fundamentado na Base Nacional Comum Curricular”. 142f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE).

Nunes, R. D. (2016). “A implantação das metodologias ágeis de desenvolvimento de software Scrum e extreme programming (xp): uma alternativa para pequenas empresas do setor de tecnologia da informação”. ForSci.: Revista Científica. IFMG, Formiga, v.4, n. 2, ed. 117, jul./dez.

Soares, M. (2018). “Alfabetização: a questão dos métodos”. São Paulo: Contexto.
Published
2020-07-31
FREIRE, Raquel S.; HITZSCHKY, Rayssa A.; SANTOS , Leonel A.; SOUSA, Danilo C.; G. JÚNIOR, Francisco Gilson. Mila and Friends in: Organizing Photo Albums and the Caption Genre in Early Years of Elementary School. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 682-688. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11450.