Using the Miro Tool in Distance Education: A Case Study in Computer Engineering

Abstract


Social distancing imposed by COVID-19 made distance learning imperative in several higher education institutions that have always made their courses available in face-to-face format. During synchronous expository classes, a great challenge for teachers is to promote the engagement of students. Using only video conferencing tools and pressuring for camera usage may lead to privacy issues. In this work, we present the use of the Miro tool for Computer Engineering disciplines and its use in workshops and synchronous classes as an alternative that promotes active learning and respects students’ privacy. The students’ perceptions regarding the tool usage were evaluated with a questionnaire (n=54).
Keywords: Miro, Computer, Education, Distance Learning

References

BLOOM, Benjamin S.; KRATHWOHL, David R.; MASIA, Bertram B. Bloom taxonomy of educational objectives. In: Allyn and Bacon. Pearson Education, 1984.

DE CAMARGO RIBEIROA, Luis Roberto. Aprendizagem baseada em problemas (PBL) na educação em engenharia. Revista de Ensino de Engenharia, v. 27, n. 2, p. 23-32, 2008.

DE JESUS, Elieser Ademir; RAABE, André Luis Alice. Interpretações da TAXONOMIA de Bloom no contexto da Programaçao Introdutória. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2009.

DIAS, Vanina Costa; RODRIGUES, Ione Aparecida Neto. Teorias da aprendizagem e gerações da educação a distância: reflexões para um processo de hibridização na educação superior. In: Anais do III Seminário de Educação a Distância da Região Centro-Oeste. SBC, 2020.

GOMES, Maria João. Na senda da inovação tecnológica na educação a distância. 2008.

GONÇALVES, Fernanda Cristina Nanci Izidro; DE MORAES LIMA, Leticia Cordeiro Simões. Aprendizado ativo nas relações internacionais: um estudo empírico sobre o papel do lúdico no processo de aprendizagem. OASIS: Observatorio de Análisis de los Sistemas Internacionales, n. 32, p. 29-47, 2020.

KRATHWOHL, David R. A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, v. 41, n. 4, p. 212-218, 2002.

MOORE, Michael G. Teoria da distância transacional. Revista brasileira de aprendizagem aberta e a distância, v. 1, 2002.

ROJANARATA, Theerasak. How Online Whiteboard Promotes Students' Collaborative Skills in Laboratory Learning. In: Proceedings of the 2020 8th International Conference on Information and Education Technology. 2020. p. 68-72.

TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. Artesanato Educacional LTDA, 2018.

Published
2021-08-24
HAYASHI, Victor T.; ALMEIDA, Felipe V. de; ARAKAKI, Reginaldo. Using the Miro Tool in Distance Education: A Case Study in Computer Engineering. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1-10.