Use of Technological Resources for the Inclusion of People with Disabilities in the Teaching and Learning Process: A Systematic Literature Review

Abstract


As a result of the Sars-CoV-2 pandemic, the use of technological resources in teaching has become more evident due to isolation. For people with disabilities, these resources make it possible to meet their demands for accessibility and inclusion, especially in remote classes. Thus, this article presents a Systematic Literature Review that aims to help people with disabilities in the teaching and learning process through technological resources. For the research, the sources of SBIE and WIE were chosen due to their relevance in this context. The results reveal the diversity of resources and their approaches, however, a concentration of research only in a few regions and limitations of the types of disabilities studied.

Keywords: Inclusion, Technological Resources, Teaching

References

Aquino, W., Felix, Z., Almeida, I., and Belo, I. (2015). Abcnum braille: Proposta de um aplicativo para auxiliar no aprendizado do alfabeto braille para pessoas com baixa visão. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 26, page 837.

Basso, L. O., Santarosa, L. M. C., and Conforto, D. (2012). Ferramenta acessível para produção multimídia:estudo e avaliação com usuários com necessidades especiais.In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), number 1.

BRASIL, B. (2018). Base nacional curricular comum (proposta). Ministério da Educação, Brasília.

Camargo, E. P. D. (2017). Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces.

Da Costa, A. B., Bonifácio, B., Souza, B., and Fernandes, P. (2018). Uma análise qualitativa do uso de metodologias de alfabetização como requisitos para construção de jogos digitais. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 24, page 186.

De Lima, C. R. U. and Santarosa, L. M. C. (2003). Acessibilidade tecnológica e pedagógica na apropriação das tecnologias de informação e comunicação por pessoas com necessidades educacionais especiais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE).

Gomes, L. C., & Gomes, I. C. (2020). Ensino Remoto Desenvolvido em Escolas Indígenas Potiguara da Paraíba. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação (pp. 238-245). SBC.

INEP (2019). Brasília.Censo da Educação Superior.

INEP (2019). Brasília. Censo da Educação Básica.

INEP (2020). Relatório do 3° ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação.

Kitchenham, B. and Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering.

Masetto, M. T., Behrens, M. A., and Moran, J. (2015). Novas tecnologias e mediação Pedagógica.

Nascimento, S.T. (2020) O uso de TDIC no processo de construção da aprendizagem do aluno surdo no ensino superior. In: Anais Do Ciet: Enped: 2020- (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro De Pesquisadores Em Educação A Distância).

Vygotsky, L. S. (1988). A formação social da mente. Brasileira. São Paulo, Martins.
Published
2021-08-24
PRATES, Rafaella Trindade Cunha; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da; ANTUNES , Diego Roberto. Use of Technological Resources for the Inclusion of People with Disabilities in the Teaching and Learning Process: A Systematic Literature Review. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 11-20.