A Resource Mapping for Development of the Computational Thinking
Abstract
With the increasing inclusion of Computational Thinking (CT) into school curricula, teachers need to not only learn the concept but also integrate it to their practice. While teacher education is still falling behind to bring PC into courses’ syllabi, the amount of resources to support the teaching of PC grows rapidly. However, finding adequate resources for specific school years, ages and knowledge areas, among others, becomes challenging for teachers. Aiming at helping them in this search, thus facilitating the integration of PC to their practice, this paper presents a compilation of resources focused on PC, classified according to criteria that are useful for the selection by teachers.
References
ÁVILA, C., CAVALHEIRO, S., BORDINI, A., MARQUES. 2017. O Pensamento Computacional por meio da Robótica no Ensino Básico - Uma Revisão Sistemática. In: Anais do SBIE.
BARBOSA, L. L. S. 2019. A inserção do Pensamento Computacional na Base Nacional Comum Curricular: reflexões acerca das implicações para a formação inicial dos professores de matemática. In: Anais do WIE 2019.
BASSEDAS, E.; HUGUET, T.; SOLÉ, I. 1999. Aprender e Ensinar na Educação Infantil. Artmed Editora.
BBC Bitesize. 2015. Introduction to computational thinking. British Broadcasting Corporation. Disponível em: https://bbc.in/3vhRn6H. Acesso em 11 de jun. 2021.
CIEB. 2018. Currículo de Referência em Tecnologia e Computação.. Disponível em: https://bit.ly/3getIja. Acesso em 11 de jun. 2021.
CIEB. 2020. Currículo de referência: Itinerário Formativo em Tecnologia e Computação, ensino médio. Disponível em: https://bit.ly/3gvAJee. Acesso em 11 de jun. 2021.
CODE.ORG. 2015. Nine Policy Ideas to Make Computer Science Fundamental to K-12 Education. Disponível em: https://bit.ly/3zl4LKs . Acesso em 11 de jun. 2021.
CONSEJO FEDERAL DE EDUCACIÓN. 2015. Resolución CFE Nº 263/15 Buenos Aires, 12 de agosto de 2015. Disponível em: https://bit.ly/3iAC5ag . Acesso em 11 de jun. 2021.
DRESCH, Aline et al. Design Science Research: Método de Pesquisa para Avanço da Ciência e Tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.
FEASTER, Yvon et al. 2011. Teaching CS unplugged in the high school (with limited success). In: Proceedings of the 16th ITiCSE. p. 248-252.
FRANÇA, R. S. 2020. Uma abordagem pedagógica incorporada para o desenvolvimento do pensamento computacional no ensino fundamental. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife.
GOMES, T., CASTRO, F., TEDESCO, P. C. A. R. Desenvolvendo o Pensamento Computacional na Educação Infantil: Um toolkit educacional sobre conceitos de programação baseado em storytelling transmedia. 2017. In: Sánchez, J. (editor), Nuevas Ideas en Informática Educativa, Volumen 13, p. 31 - 40. Santiago de Chile.
HSU, Ting-Chia; CHANG, Shao-Chen; HUNG, Yu-Ting. 2018. How to learn and how to teach computational thinking: Suggestions based on a review of the literature. Computers & Education, v. 126, p. 296-310.
ISTE. 2016. Standards for Students. International Society for Technology in Education. Disponível em: https://bit.ly/3whv4zi . Acesso em 11 de jun. 2021.
ISTE. 2020. Introduction to Computational Thinking for Every Educator. International Society for Technology in Education. Disponível em: https://bit.ly/2SsdxFU . Acesso em 11 de jun. 2021.
K-12 Computer Science Framework. 2016. Association for Computing Machinery, Code.org, Computer Science Teachers Association, Cyber Innovation Center, and National Math and Science Initiative. Disponível em: http://www.k12cs.org
LAUNCH Computer Science. 2020. Computational Thinking Integration. Disponível em: https://bit.ly/3iDWOtQ . Acesso em 11 de jun. 2021.
MARCU, Gabriela et al. 2010. Design and evaluation of a computer science and engineering course for middle school girls. In: Proceedings of the 41st ACM SIGCSE. p. 234-238.
MEC. 2018. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 11 de jun. 2021.
MEC/CNE. 2019. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: https://bit.ly/39fwsZU . Acesso em 11 de jun. 2021.
MEC/CNE. 2020. Resolução CNE/CP Nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Disponível em: https://bit.ly/3cnxy7N. Acesso em 11 de jun. 2021.
MEC/CNE. 2021. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Disponível em https://bit.ly/2SvY47D. Acesso em 11 de jun. 2021.
RODRIGUEZ, Brandon et al. 2017. Assessing computational thinking in CS unplugged activities. In: Proceedings of the 2017 ACM SIGCSE. p. 501-506.
ROYAL SOCIETY. 2017. After the reboot: computing education in UK schools. Disponível em: https://bit.ly/3xiHVkC. Acesso em 11 de jun. 2021.
SILVA, A. C. B. 2012. Softwares Educativos: Critérios de Avaliação a partir dos Discursos da Interface, da Esfera Comunicativa e do Objeto de Ensino. Recife: Ed. Universitária da UFPE.
WING, J. 2006. Computational thinking. Communications of the ACM, v.49, n.3, p.33- 35. Disponível em: https://bit.ly/3pIF9CK . Acesso em 11 de jun. 2021.
