EducAPI: A Collaborative System to Support Literacy
Abstract
Illiteracy is one of our world’s biggest problems, and technology can be a strong ally to face this problem. This paper aims to present and evaluate a collaborative system to support literacy, entitled EducAPI. The system is based on the idea of teachers exploring with learners different applications or Web systems with the same base of words grouped in contexts or themes that are part of their learners’ daily lives and illustrated by images, sounds, and videos. We have been using Design Science Research - DSR as methodology, and we have collected and analyzed some feedback data with teachers. Although the EducAPI system still needs to evolve, the results obtained so far show that it can be a useful solution for literacy and that it can support the construction of different applications and systems for this purpose.
Keywords:
Literacy, Collaborative Systems, Learning Objects
References
Dantas, Emerson; Borges, Ana Paula; Dantas, Ayla (2019). Avaliando a Utilização do Aplicativo AppAlpha no Processo de Alfabetização de Adultos. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação (Recife). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 232–240. https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8894.
Dresch, Aline; Lacerda, Daniel Pacheco; Antunes Júnior, José Antonio Valle (2015). Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Bookman Editora.
Facebook Open Source. [n.d.]. JEST. https://jestjs.io
Freire, Paulo (2014). Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Editora Paz e Terra.
Finizola, Jonnathann Silva; Dantas, Ayla; Santana, Rafaelly Santana; Neves, Thamires (2016). Achei a Palavra: Um objeto de aprendizagem colaborativo para apoiar a alfabetização. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação 14, 2 (2016).
Horita, Flávio E.A.; Rocha, Fabio Gomes, Souza, Layse Santos; Gonzales, Gustavo R. (2020). Design Science in Digital Innovation: A Literature Review. In XVI Brazilian Symposium on Information Systems (São Bernardo do Campo, Brazil) (SBSI’20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 28, 7 pages. https://doi.org/10.1145/3411564.3411638.
IBGE Educa. Conheça o Brasil – População – Educação. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18317- educacao.html>. Acesso em 27 jun 2021.
Masse, Mark (2011). REST API Design Rulebook: Designing Consistent RESTful Web Service Interfaces. O’Reilly Media, Inc.
Massol, Vincent; Husted, Ted (2004). JUnit in action. Manning.
Pimentel, Mariano; Filippo, Denise; Santos, Thiago Marcondes (2020). Design Science Research: pesquisa científica atrelada ao design de artefatos. RE@A – Revista de Educação a Distância e E-learning, v. 3, n. 1. Março/abril 2020.
Silva, Matheus Nicolas; Alves, Robson; Rebouças, Ayla Débora Dantas de Souza (2017). SisAlfa: Um Serviço Colaborativo para apoiar a criação de Sistemas para Alfabetização. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Vol. 6. 418.
Silva, Jeferson José; Rebouças, Ayla Débora Dantas de Souza (2018). Avaliando o uso do aplicativo Embaralhado no processo de alfabetização. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação 16, 1.
Tavares, Romero (2004). Aprendizagem significativa. Revista conceitos, v. 10, n. 55.
Wiley, David Arnim (2000) Learning object design and sequencing theory. Ph.D. Dissertation. Brigham Young University.
Dresch, Aline; Lacerda, Daniel Pacheco; Antunes Júnior, José Antonio Valle (2015). Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Bookman Editora.
Facebook Open Source. [n.d.]. JEST. https://jestjs.io
Freire, Paulo (2014). Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Editora Paz e Terra.
Finizola, Jonnathann Silva; Dantas, Ayla; Santana, Rafaelly Santana; Neves, Thamires (2016). Achei a Palavra: Um objeto de aprendizagem colaborativo para apoiar a alfabetização. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação 14, 2 (2016).
Horita, Flávio E.A.; Rocha, Fabio Gomes, Souza, Layse Santos; Gonzales, Gustavo R. (2020). Design Science in Digital Innovation: A Literature Review. In XVI Brazilian Symposium on Information Systems (São Bernardo do Campo, Brazil) (SBSI’20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 28, 7 pages. https://doi.org/10.1145/3411564.3411638.
IBGE Educa. Conheça o Brasil – População – Educação. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18317- educacao.html>. Acesso em 27 jun 2021.
Masse, Mark (2011). REST API Design Rulebook: Designing Consistent RESTful Web Service Interfaces. O’Reilly Media, Inc.
Massol, Vincent; Husted, Ted (2004). JUnit in action. Manning.
Pimentel, Mariano; Filippo, Denise; Santos, Thiago Marcondes (2020). Design Science Research: pesquisa científica atrelada ao design de artefatos. RE@A – Revista de Educação a Distância e E-learning, v. 3, n. 1. Março/abril 2020.
Silva, Matheus Nicolas; Alves, Robson; Rebouças, Ayla Débora Dantas de Souza (2017). SisAlfa: Um Serviço Colaborativo para apoiar a criação de Sistemas para Alfabetização. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Vol. 6. 418.
Silva, Jeferson José; Rebouças, Ayla Débora Dantas de Souza (2018). Avaliando o uso do aplicativo Embaralhado no processo de alfabetização. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação 16, 1.
Tavares, Romero (2004). Aprendizagem significativa. Revista conceitos, v. 10, n. 55.
Wiley, David Arnim (2000) Learning object design and sequencing theory. Ph.D. Dissertation. Brigham Young University.
Published
2021-08-24
How to Cite
LUDGÉRIO, Raimundo; AMORIM, Luís Vítor; DANTAS, Emerson; REBOUÇAS, Ayla Débora Dantas de Souza .
EducAPI: A Collaborative System to Support Literacy. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 71-80.
