Online instrumental orchestration for function learning in the context of remote learning
Abstract
This study, an excerpt from a dissertation in progress, aimed to develop, apply and analyze an online instrumental orchestration for learning functions with a focus on solving activity in the context of remote learning. The online instrumental orchestration consisted of solving a proposed activity, adapted from the OBMEP, collaboratively in pairs. This contribution enabled pre-service teachers not only to experience the difficulties that their students will face when solving a situation in a remote environment but also promoted collective work, the mobilization of different concepts, which favored the development of collective instruments for solving the proposed situation and reflection on concepts related to functions.
References
Bellemain, F., Trouche, L.. Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informático. Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, v. 9, n. 1, p. 105-144, 2019.
Couto, R.M.L.S. Mediações Didáticas da Tutoria Online da Geometria Analítica: uma análise à luz da orquestração instrumental e das representações semióticas. 2015. 172 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
Drijvers, P., Doorman, M.; Boon, P.; Reed, H.; Gravemeijer, K. The teacher and the tool: Instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, v. 75, n. 2, p. 213–234, 2010.
Feitosa, F. E. da S., Rodrigues, R. dos S. Aprendizagem cooperativa baseada em problemas e orquestração instrumental no ensino de cálculo. REAMEC - Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 9, n. 1, e21030, janeiro-abril, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11798. Acesso em 29 mai. 2021
Lucena, R. Metaorquestração Instrumental: um modelo para repensar a formação de professores de matemática. 2018. Tese (Doutorado em Educação Matemática). 383p. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
Saraiva, K., Traversini, C., Lockmann, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Praxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1–24, 2020. ISSN: 18094031. ISBN: 0000000219938. DOI: 10.5212/praxeduc.v.15.16289.094.
Trouche, L. Construction et conduite des instruments dans les apprentissages mathématiques: nécessité des orchestrations. Recherches en didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 25, p. 91-138, 2005
