Impact of discontinuity of Flash technology in the availability of Learning Objects in educational repositories

  • Francelmo Guimarães de Farias UFRN
  • Alaide Lisandra Melo Carvalho UFRN
  • Robson Lael de Melo Rodrigues UFRN
  • Nelson Ion de Oliveira UFRN
  • Dennys Leite Maia UFRN

Abstract


The present study aims to display the impact of Adobe Flash technology End of Life (EOL) on the subsistence of Learning Objects (LO). As demonstration, Mathematics-oriented LO available on the Learning Objects for Mathematics (OBAMA) website were investigated. The analysis consisted of reviewing LO affected and that became inoperative because of Flash technology EOL. That caused the unavailability of 186 OAs out of a total of 354 assets in the OBAMA catalog. The data obtained exhibited the importance of continuous updates in this kind of resource in the repositories, using a functional technology to recover lost LOs.
Keywords: Learning Objects, educational repositories, Adobe Flash Player

References

Adobe. “Adobe Flash Player”. Disponível em: <https://get.adobe.com/br/flashplayer/about>. Último acesso em: 02 de jul. de 2021.

Adobe. “Adobe Flash Player EOL General Information Page”. Disponível em: <https://www.adobe.com/br/products/flashplayer/end-of-life.html>. Último acesso em: 02 de jul. de 2021.

Amaral, M., Oliveira, K. & Bartholo, V. (2010) “Uma experiência para definição de storyboard em metodologia de desenvolvimento colaborativo de objetos de aprendizagem”. Ciências & Cognição, v. 15, n. 1, p. 19-32.

Locklizard. “Adobe Flash Player Security Issues, Exploit & Vulnerabilities, SWF Flaws”. Disponível em: <https://www.locklizard.com/adobe-flash-security>. Último acesso em: 02 de jul. de 2021.

Melo, E., Costa, C. & Maia, D. (2017) “Recursos educativos digitais para Educação Matemática: um levantamento para dispositivos móveis”. In: Anais do II Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2017). Mamanguape - PB - Brasil. p. 455-466.

Oliveira, A., Silva, A., Costa, C. & Maia, D. (2017) “Levantamento e Catalogação de Objetos de Aprendizagem para Matemática para Atualização de um Repositório”. In: Anais do II Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2017). Mamanguape - PB - Brasil. p. 47-58.

Rebouças, A., Maia, D. & Scaico, P. (2021) “Objetos de Aprendizagem: da Definição ao Desenvolvimento, Passando pela Sala de Aula”. In: Pimentel, M.; Sampaio, F.; Santos, E. (Orgs.). Informática na Educação: ambientes de aprendizagem, objetos de aprendizagem e empreendedorismo. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. (Série Informática na Educação, v.5)

Wiley, D. (2008). “The Learning Objects Literature”. In: Spector, J. et al. (Eds). Handbook of research on educational communications and technology. London, Taylor & Francis e-Library. 3ª edição (p.345-353).

W3Techs: Web Technology Survey. “Historical yearly trends in the usage statistics of client-side programming languages for websites”. Disponível em: <https://w3techs.com/technologies/history_overview/client_side_language/all/y>. Último acesso em: 03 de jul. de 2021.

Published
2021-08-24
FARIAS, Francelmo Guimarães de; CARVALHO, Alaide Lisandra Melo; RODRIGUES, Robson Lael de Melo; DE OLIVEIRA, Nelson Ion; MAIA, Dennys Leite. Impact of discontinuity of Flash technology in the availability of Learning Objects in educational repositories. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 90-99.