Use of a virtual mural for investigative practices in science teaching
Abstract
In the context of the pandemic caused by SARS-CoV-2, the school, as well as several institutions, began to experience a panorama of carrying out activities remotely. Thus, digital technologies became essential for teaching and learning practices to continue happening. In this sense, the objective of this work is to present a pedagogical approach to science teaching that used the technological tools Padlet and Google Forms to enable the development of potentially significant learning and knowledge negotiations through an investigative practice. The results demonstrate the possibility of adapting a quality investigative approach, using technological resources, which provided the negotiation of meanings and the construction of critical knowledge about the worked content.
References
Ausubel, D.P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. Tradução do original The acquisition and retention of knowledge.
Brasil. (1996) Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27834-27841.
Brasil. (2014) Ministério da Educação. Planejando a Próxima Década. Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação/Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/Sase): Brasília, DF.
Brasil. (2018) Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
Brasil. (2020). PORTARIA No 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020 - DOU - Imprensa Nacional. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 Jun. 2021.
Brasil. (2020) Todos pela Educação. Ensino a Distância na Educação Básica frente à pandemia da COVID-19. São Paulo, abril, 2020. Disponível em:<https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf>. Acesso em: 08 jun. 2021.
Gonçalves, A. L. D. (2021) Padlet: o que é e como usar a ferramenta? [tutorial completo]. Tecmundo. Disponível em: [link]. Acesso em: 24 de maio, 2021.
Gaiato, K. (2021) Google Forms: como usar o serviço. Tecmundo. Disponível em: <https://www.tecmundo.com.br/internet/217064-google-forms-usar-servico.htm>. Acesso em: 24 de maio, 2021.
Marques, R.; Fraguas, Talita. A ressignificação da educação: virtualização de emergência no contexto de pandemia da COVID-19 / The resignification of education: emergency virtualization in the context of the COVID-19 pandemic. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 11, p. 86159–86174, 2020.
Moreira, M. A. (2010) Aprendizaje Significativo Critico. Boletín de Estúdios e Investigación. 2 ed, n. 6, p. 83-101, 2010.
Monteiro, J. C. da S. (2020) PADLET: um novo modelo de organização de conteúdo hipertextual. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, v.2, p. 01-11. Jan./dez., Bom Jesus da Lapa.
Moreira, M. A. (2008) Negociação de Significados e Aprendizagem Significativa. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 1, n. 2, p. 2-13, dez, 2008.
Moreira, M. A. (2012) O que é afinal Aprendizagem Significativa? Qurriculum, LA Laguna, Espanha.
Pedrosa, G. F. S. “O uso de tecnologias na prática docente em um pré-vestibular durante a pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 6, 2020.
Rocha, F. S. M. da; Loss, Taniele; Almeida, Braian Lucas Camargo; et al. O Uso de Tecnologias Digitais no Processo de Ensino durante a Pandemia da CoViD-19. Interacções, v. 16, n. 55, p. 58–82, 2020.
Santos, V. Ensino remoto: como potencializar suas aulas com o Google Forms. Nova Escola. Disponível em: [link]. Acesso em 24 de maio, 2021.
Sasseron, L. H. (2015) Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações Entre Ciências da Natureza e Escola. Revista ensaio, Belo Horizonte, v.17, n. especial, p. 49-67.
