Social Networks in Teaching and Learning Spaces in Times of Pandemic
Abstract
This paper discusses the current uses of social networks for Education in times of pandemic due to COVID-19. It scrutinizes the concept of a network to define what a social network on the Internet is. It examines how social networks have been used as an alternative means of study. It uses as methodology the bibliographic research of the exploratory type, in books, scientific articles and on the web (sites and videos). It concludes that social networks, in times of pandemic, are already configured as an environment that provides new modes of teaching and learning and, therefore, need to be effectively and consciously incorporated into the pedagogical device, which needs to be reinvented digitally.
References
Carvalho, J. M. (2012) Práticas pedagógicas nas múltiplas redes educativas que atravessam os currículos, In: Libâneo, J. C.; Alves, N. (orgs). Temas de Pedagogia. Diálogos entre didática e currículo, São Paulo, Cortez, p. 189-205.
Castells, M. (2006) A Sociedade em Rede: do Conhecimento à Política, In: Cardoso, G.; Castells, M. (orgs.). A sociedade em Rede: Do Conhecimento à Acção Política, Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, p. 17-30, [link], junho.
Castells, M. (2016) Novas Gerações e Redes Sociais, Fronteiras 10 anos: Manuel Castells, https://www.fronteiras.com/artigos/fronteiras-10-anos-manuel-castells, outubro.
Cegalla, D. P. (2005) Dicionário da língua portuguesa, São Paulo, Companhia Editora Nacional.
Charlot, B. (2008) O professor na sociedade da contradição: um trabalhador da contradição, Revista da Faeeba, Salvador, v.17, n.30, p. 17-31, jul/dez.
Cruz, A. L. (2020) Você sabe quais são as redes sociais mais utilizadas no Brasil em 2020?, https://www.maioresemelhores.com/redes-sociais-mais-utilizadas-brasil/, junho.
Feitosa, M. C.; Moura, P. de S.; Ramos, M. do S. F.; Lavor, O. P. (2020) Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores?, In: V Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2020), Educação do Futuro: Tecnologias e Pessoas para Transformar o Mundo, João Pessoa, PB, Brasil, On line, 25 a 28 agosto, p. 1-9.
Franco, M. A. S. (2012) Práticas pedagógicas nas múltiplas redes educativas. In: Libâneo, J. C.; Alves, N. (orgs) Temas de Pedagogia – Diálogos entre didática e currículo, São Paulo, Cortez, p. 169-188.
Latour, B. (1994) Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica, Rio de Janeiro, Editora 34.
Lévy, P. (2012) O Ciberespaço e a economia da atenção, In: Parente, A. (org.). Tramas da Rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação, Porto Alegre, Sulina, p. 174-188.
Recuero, R. (2012) A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Interne, Porto Alegre, Sulina.
Salles, F. (2020) Top 15 redes sociais mais usadas em 2020, [link], junho.
Sander, I. (2020) Escolas da Capital usam redes sociais pelo celular para atender alunos: instituições tem usado Facebook e WhatsApp para elaborar as aulas programadas, Secretaria da Educação, [link], abril.
Santaella, L. (2016) Intersubjetividade nas redes digitais: repercussões na educação, In: Primo, A. (org.) Interações em Rede, Porto Alegre, Sulina, p. 33-47.
Sibilia, P. (2012) Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão, Rio de Janeiro, Contraponto.
