What does bê-a-bá have in common with binaries? A Systematic Mapping on Computational Thinking and Portuguese Language

  • Masenildo Soares da Silva UFPB
  • Ana Liz Souto Oliveira UFPB

Abstract


As said by Jeannette Wing, Computational Thinking (CT) is a creative, critical, and strategic ability that uses the fundamentals of Computing to solve problems in several areas. These areas encompass Education, including the Portuguese Language. Thus, this study carried out a Systematic Literature Mapping to show approaches that relate CT and Portuguese Language at schools in K-12 Education in Brazil. As a result, we pointed out that Unplugged activities and games are the principal methodologies. In addition, we found that abstraction, decomposition, pattern recognition, and algorithmic thinking were the explored CT skills. At last, the evaluation approaches included attendance and activities.
Keywords: Computational Thinking, Portuguese Language, Systematic Mapping

References

Araujo, Ana Liz, Wilkerson Andrade, and Dalton Guerrero. (2016). Um mapeamento sistemático sobre a avaliação do pensamento computacional no brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. (Vol. 5. 2016).

Bannell, Ralph Ings et al. (2016). Educação no século XXI: cognição, tecnologia e aprendizagem. Rio de Janeiro: Vozes.

Barcelos, T., Muñoz, R., Acevedo, R. V., & Silveira, I. F. (2015, October). Relações entre o pensamento computacional e a matemática: uma revisão sistemática da literatura. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 4, No. 1, p. 1369).

Brackmann, Christian Puhlmann. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica.

Blikstein, P. (2008). O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação. Education & Courses.

Dermeval, D., COELHO, J., & Bittencourt, I. I. (2019). Mapeamento sistemático e revisão sistemática da literatura em informática na educação. JAQUES, Patrícia Augustin; PIMENTEL, Mariano; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig.(Org.) Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC.

Júnior, Nélio Lustosa Santos; Leite, Jeanne de Souza Silva. (2016). Pensamento computacional na educação básica: propostas lúdicas de aprendizagem no ensino médio. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Informática) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - Campus Teresina, Teresina.

Kenski, V. M. (2003). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus editora.

Kitchenham, B., (2014). "Procedures for Performing Systematic Reviews", Joint Technical Report Software Engineering Group, Department of Computer Science Keele University, United King and Empirical Software Engineering, National ICT Australia Ltd, Austrália.

Oliveira, C. M., Pereira, R., Galvão, L., Peres, L., & Schultz, E. (2019). Utilização de Desafios para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional no Ensino Superior: um relato de experiência. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 30 p.2005).

Rezende, Fábio Correia de; Nascimento, Lucineide Soares de. (2019). O raciocínio computacional no ensino de língua inglesa na educação básica brasileira: um mapeamento de revisão sistemática da literatura. In: Congresso Nacional de Educação. IV CONEDU, Fortaleza.

Souza, F., Leite, R., Brito, C. M., Villela, M., & Santos, C. Q. (2019). O desenvolvimento do Pensamento Computacional além do ensino em ciências exatas: uma revisão da literatura. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 30, No. 1, p. 528).

Silveira, S. R., Parreira, F. J., Bigolin, N. M., & Pertile, S. D. L. (2018). Metodologia do Ensino e da Aprendizagem em Informática.

Wing, J. M (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, v.49 n.3, p. 33-35.

Published
2021-08-24
SILVA, Masenildo Soares da; OLIVEIRA, Ana Liz Souto. What does bê-a-bá have in common with binaries? A Systematic Mapping on Computational Thinking and Portuguese Language. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 196-205.