Once Upon a Time... Storytelling as a Strategy for Critical Computational Expression

Abstract


Several challenges permeate computing education. One of them concerns learning strategies that support the development of computational thinking. Storytelling, in this context, is seen as a strategy with potential for application in basic education. In this article, from a systematic literature mapping, it discusses how it has been used to promote computational thinking, and discusses research possibilities from a critical perspective of creating and disseminating digital narratives with a view to social transformation.
Keywords: storytelling, computational thinking, learning strategy, critical pedagogy

References

Almeida, M. E. B.; Valente, J. A.. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012.

Bidarra, J.; Rodrigues, P.. Transmedia storytelling as a framework for effective blended learning design. The Envisioning Report for Empowering Universities, n. 2ª, p. 31-33, 2018.

Blikstein, P.. O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação. 2008. Disponível em <https://bit.ly/3mLacet>. Acesso em 02 nov. 2020.

Bueno, Carlos. Lauren Ipsum: uma história sobre Ciência da Computação e outras coisas importantes. Novatec, 2016.

França, R. S.; Tedesco, P. C. A. R. . Sertão.Bit: Um livro-jogo de difusão do pensamento computacional. In: V WAlgProg, 2019, Brasília. Anais dos Workshops do VIII CBIE, 2019.

Freire, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

Hsu, Ting-Chia; Chang, Shao-Chen; Hung, Yu-Ting. How to learn and how to teach computational thinking: Suggestions based on a review of the literature. Computers & Education, v. 126, p. 296-310, 2018.

Jenkins, H. Transmedia Storytelling 101. 2007. Disponível em <https://bit.ly/3mMQ3ow>. Acesso em: 27 jan. 2020.

Kafai, Y.; Proctor, C.; Lui, D.. From Theory Bias to Theory Dialogue: Embracing Cognitive, Situated, and Critical Framings of Computational Thinking in K-12 CS Education. In: Proceedings of the ICER’19. 2019. p. 101-109.

Kitchenham, B.; Charters, S.: Guidelines for performing systematic literature reviewsin software engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report.

Kubica, Jeremy. Computational fairy tales. Jeremy Kubica, 2012.

Lee, C. H.; Garcia, A. D. "I want them to feel the fear …” Leveraging critical computational literacies for English LanguageArts success. In: R. E. Ferdig; K. E. Pytash (Eds.), Exploring multimodal composition and digital writing, 2014, p. 364–378. Hershey, PA: Information Science Reference.

Liukas, Linda. Hello Ruby: adventures in coding. Macmillan, 2015 Oliveira, D. et al. Uma proposta de ensino-aprendizagem de programação utilizando robótica educativa e storytelling. In: II Congresso Internacional TIC de Educação, Lisboa. 2012. p. 10.

Papert, S.. Mindstorms; Children, Computers and Powerful Ideas. New York: Basic Book, 1980.

Parham-Mocello, Jennifer et al. Story Programming: Explaining Computer Science Before Coding. In: Proceedings of the 50th SIGCSE’19. 2019. p. 379-385.

Raabe, A.; Couto, N. E. R.; Blikstein, P..Diferentes abordagens para a computação na educação básica. In: Raabe, A.; Zorzo, A. F.; Blikstein, P. (Org.) Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020.

Ramos, Ana Cláudia. Contação de histórias: um caminho para a formação de leitores. Londrina: UEL - Dissertação de Mestrado. 2011.

Rother, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paulista de enfermagem, v. 20, n. 2, p. v-vi, 2007.

Selby, C., Woollard, J. Computational thinking: the developing definition. 2013. Disponível em <https://eprints.soton.ac.uk/356481/>. Acesso em 15 jan. 2020.

Silva, J. A. L.; Oliveira, F. C. S.; Martins, D. J. S.. Storytelling e gamificação como estratégia de motivação no ensino de programação com Python e Minecraft. In: XVI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, p. 987-990, 2017.

Valente, J. A.. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, v. 14, n. 3, p. 864-897, 2016.

Wing, Jeannette. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006.

Published
2021-08-24
FRANÇA, Rozelma Soares de; TEDESCO, Patricia. Once Upon a Time... Storytelling as a Strategy for Critical Computational Expression. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 255-264.