Ecoeco: digital tool for solid waste teaching from the Critical Meaningful Learning perspective

Abstract


The objective of this study was to build and validate a technological tool (called Ecoeco) for its potential to promote meaningful and critical learning about an environmental theme. The validation of the Ecoeco was done by experts and also by the analysis of conceptual maps produced by one student-participant. The results obtained from both the experts evaluation (mostly positive) and concept maps analysis indicate that the Ecoeco has a potential tool to critical meaningful learning promotion.
Keywords: Digital Recourse, Concept Map, Website

References

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e Retenção de Conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 1. ed. Amora: Plátano.

Gomes, E. G. da S. and Carvalho, A. B. (2020). As estratégias dos docentes com o uso de tecnologias digitais no contexto pandêmico da Covid-19. Em Teia, (11)2, p. 1–18.

Igor Alberto Câmara da Cruz (2021). Ecoeco: Ferramenta digital na perspectiva da educação ambiental crítica para a gestão de resíduos. Faculdade Frassineti do Recife.

Leite, N. M., Lima, E. G. O. De and Carvalho, A. B. G. (2020). Os professores e o uso das tecnologias digitais nas aulas remotas emergencias no contexto da pandemia da COVID-19 em Pernambuco. Em Teia, 11(2), p. 1–15.

Loureiro, C. F. B. and Layrargues, P. P. (2013). Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trabalho, educação e saúde, 11(1), p. 53–71.

Moreira, M. A. (2005a). Aprendizaje Significativo Crítico. Indivisa - Boletin de Estudios e Investigación, 6 , p. 83–102.

Moreira, M. A. (2005b). Mapas conceptuales y Aprendizaje Significativo. Revista Chilena de Educación Científica, 4(2), p. 38–44.

Moreira, M. A. (2012a). Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas V e Unidades de Ensino Potencialmente Significativas. Revista Qurriculum, La Laguna, 25, p. 29–56.

Moreira, M. A. (2012b). ¿Al afinal, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, 25, p. 29–56.

Moreira, M. A. (2017). Aprendizagem Significativa, Campos Conceituais e Pedagogia da Autonomia: Implicações para o Ensino. Aprendizagem Significativa em Revista, 2(1), p. 44–65.

Oliveira, J. A. B. De, Aquino, K. A. da S., Silva, B. K., et al. (2012). Óleo residual de frituras: uma abordagem interdisciplinar na perspectiva da educação ambiental na educação básica. Educação Ambiental em Ação, 11(42), p. 1–15.

Oliveira, J. A. B. De, Araújo, A. X. De and Aquino, K. A. da S. (2020). Estratégias didáticas para o ensino de resíduos sólidos nas perspectivas da Educação Ambiental Crítica e Aprendizagem Significativa Crítica. Educação Ambiental em Ação, 19(72), p. 1–13.

Oliveira, J. A. B. De, Silva, C. J. Da and Aquino, K. A. da S. (2017). Aprendizagem Significativa Crítica e Flexibilidade Cognitiva: diálogo metodológico através da construção e validação de uma ferramenta Flexquest para o ensino de Ecologia na educação básica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, 3(1), p. 35–51.

Oliveira, J. A. B. and Aquino, K. A. da S. (2019). FlexQuest como Promotora de Aprendizagem Significativa no Ensino das Ciências Ambientais na Educação Básica. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação. . SBC.

Oliveira, J. A. B., Aquino, K. A. da S. and Cavalcante, P. S. (2020). Estratégias com Aporte Tecnológico para Promoção da Aprendizagem Significativa Crítica no Ensino de Ciências. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação. . SBC.

Santos, I. G. de S. (2016). FlexQuest: Uma plataforma Web 2.0 para o desenvolvimento de atividades interdisciplinares visando a promoção de flexibilidade cognitiva. Universidade Federal Rural de Pernambuco.

Sparemberger, R. F. L., Rammê, R. S. (2011). Direitos humanos e ecocidadania: ambiente, risco e o despertar do sujeito ecológico. Direito e Justiça, 11(17) p. 73-92.

Published
2021-08-24
OLIVEIRA, José Antônio Bezerra de; CRUZ, Igor Alberto Câmara da; AQUINO, Kátia Aparecida da Silva. Ecoeco: digital tool for solid waste teaching from the Critical Meaningful Learning perspective. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 275-284.