Analysis of pedagogical plans and the use of a Digital Educational Repository: possibilities for teaching

Abstract


This study aims to investigate the actions of an online course offered to elementary school teachers, carried out through the selection and analysis of Digital Educational Resources (DER) in Portuguese and Mathematics. The course was organized in three moments: 1) Dialogic discussions about DER and where to find them; 2) Presentation of Pedagogical Tests for the selection and analysis of resources; 3) Development of pedagogical plans based on the chosen resources. The main results indicate a unanimous selection of educational applications, due to their ease of access and use, and also show traditional methodologies for using DER.
Keywords: Pedagogical planning, Digital Educational Repository, Digital Educational Resources

References

Bergmann, J. C. F.; Nunes, G. M.; Policarpo, K. M. de S.; Fonseca, M. P. C. (2021) “Desafios práticos na formação docente para o uso de aplicativos como recursos educacionais”. Perspectiva- Revista do Centro de Ciências da Educação. Volume 39, n.1, Florianópolis.

Bizeli, J. L.; Heredero, E. S. (2016) “Educação e inovação: o desafio da escola brasileira”. Education and training: the challenge of Brazilian school. Tendências Pedagógicas, v. 28.

Bogdan, R.; Biklen, S. (1991) “Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos”. Portugal: Porto. 336p.

Brasil. Ministério da Educação. (2017) “Base Nacional Comum Curricular.” Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental.

Freire, R. S.; Figueiredo, M. V. C.; Hitzschky. R. A; Sousa. D. C.; Júnior, F. G. G.; Castro-Filho, J. A. (2019) “Recurso Educacional Digital (RED) para Trabalhar o Gênero Cardápio: Qual é o seu pedido?”. Anais do IV Ctrl+E. Recife: PE.

Ferreira, Á. de L.; Burlamaqui, A. A. R. S. da S. (2020) “A Sala de Aula Invertida como Modelo Experimental de Formação Continuada: Concepções dos Professores Cursistas que Atuam no Ensino Médio”. In: Congresso sobre tecnologias na Educação (CTRL+E), 5, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 108-117.

Hitzschky, R. A. (2019) “Desenvolvimento de um Recurso Educacional Digital (RED) de Língua Portuguesa Fundamentado na Base Nacional Comum Curricular”. 142f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE).

Kenski, V. M. (2003) “Aprendizagem mediada pela tecnologia”. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 10, p. 47-56, set./dez.

Lima, L. de.; Loureiro, R. C. (2015) “A integração entre Docência e Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Formação de Licenciandos”. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola, Maceió.

Machado, A. S. (2016) “Uso de Softwares Educacionais, Objetos de Aprendizagem e Simulações no Ensino de Química”. Quím. novaesc, v. 38, n. 2, São Paulo: SP, p. 104-111.

Matos, C. J. R.; Souza, M. F. C.; Fernandes, A. C.; Lima, L. L. V.; Castro-Filho, J. A.; Pequeno, M. C. (2010) “Avaliando Objetos de Aprendizagem a partir de Testes Pedagógicos”. In: XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, João Pessoa. Anais do SBIE. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. v. 1. p. 1-10.

Medeiros, N. A. A. De; Xavier, C. R. S.; Melo, E. M. De; Andrade, M. A. A. de; Maia, D. L. (2018) “Recursos educativos digitais: uma revisão de literatura em anais de congressos em Informática na Educação”. In: III Congresso sobre Tecnologias na Educação.

Moraes, L. M.; Gonçalves, B. S.; Bergmann, J. C. F. (2018) “Recursos Educacionais Digitais para Estudantes Surdos: Uma Possível Classificação”. Revista Educação Gráfica, v. 22, p. 44-62.

Públio Júnior, C. (2018) “Formação Docente frente às Novas Tecnologias: desafios e possibilidades”. Revista Intermeio, Campo Grande, v. 24, n. 47, p. 189-210.

Schuhmacher, V. R. N. (2014) "Limitações da prática docente no uso das tecnologias da informação e comunicação''. 346 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Silva, M. A.; Castro Filho, J. A. (2015) “Trabalho colaborativo com suporte do laptop: parceria entre professores e alunos”. Workshop do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Maceió.

Published
2021-08-24
HITZSCHKY , Rayssa A.; ARRUDA , Juliana S.; CASSIANO, Antônia Taticlé V.; SIQUEIRA, Liliane Maria R. de Castro; CASTRO FILHO, José Aires de. Analysis of pedagogical plans and the use of a Digital Educational Repository: possibilities for teaching. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 285-294.