AlfaBeto: An Application to Support in the Literacy Process for Children

Abstract


Learning Objects (LO) can be useful tools for the literacy process of children and adults. The present work presents AlfaBeto, an Android LO that helps the learning of new words and their writing through correspondence with images and sounds. We also present an initial evaluation in which the LO was used by children who are in the process of literacy, and also by teachers in this area. We tried to identify the positive and negative aspects observed to contribute to the development of other applications to support literacy and for future improvements in AlfaBeto. Based on the results obtained, we have perceived a high acceptance rate by all participants of this evaluation.

Keywords: Literacy, Learning Objects, Educational Software

References

Aires, S. et al. (2019) Chute Certo: um jogo digital educativo para auxiliar no processo de alfabetização. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 753. ISSN 2316-6541. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 jul. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.753

Dantas, E.; Borges, A.P.L.; Dantas, A. (2019) Avaliando a utilização do aplicativo appalpha no processo de alfabetização de adultos. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 4., 2019, Recife. Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 232-240. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8894

FGV EAESP (2020). Pesquisa Anual do Uso de TI. Disponível em: <https://eaesp.fgv.br/ensinoeconhecimento/centros/cia/pesquisa>. Acesso em: 29 de jun. de 2020.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

Lima, Claudemir J.; Oliveira, Elidiene G.; Callou, Gustavo; Cysneiros Filho, Gilberto Amado de Azevedo (2019). Desenvolvimento de um Protótipo de Identificação do Nível de Escrita para Dispositivos Móveis: uma Ferramenta de Sondagem no Ensino. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 589-595. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8936.

Silva, J.J.; Rebouças, A.D. D.S. (2018) Avaliando o Uso do Aplicativo" Embaralhado" no Processo de Alfabetização. RENOTE, v. 16, n.1. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.86001

Soares, M. (2003) A reinvenção da alfabetização. Presença pedagógica. v. 9, n. 52, jul./ago. 2003.

Wiley, D. (2000) Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. 2000.
Published
2021-08-24
HERCULANO, Francivaldo Napoleão; REBOUÇAS, Ayla Dantas. AlfaBeto: An Application to Support in the Literacy Process for Children. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 354-363.