AlfaBeto: An Application to Support in the Literacy Process for Children
Abstract
Learning Objects (LO) can be useful tools for the literacy process of children and adults. The present work presents AlfaBeto, an Android LO that helps the learning of new words and their writing through correspondence with images and sounds. We also present an initial evaluation in which the LO was used by children who are in the process of literacy, and also by teachers in this area. We tried to identify the positive and negative aspects observed to contribute to the development of other applications to support literacy and for future improvements in AlfaBeto. Based on the results obtained, we have perceived a high acceptance rate by all participants of this evaluation.
References
Dantas, E.; Borges, A.P.L.; Dantas, A. (2019) Avaliando a utilização do aplicativo appalpha no processo de alfabetização de adultos. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 4., 2019, Recife. Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 232-240. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8894
FGV EAESP (2020). Pesquisa Anual do Uso de TI. Disponível em: <https://eaesp.fgv.br/ensinoeconhecimento/centros/cia/pesquisa>. Acesso em: 29 de jun. de 2020.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
Lima, Claudemir J.; Oliveira, Elidiene G.; Callou, Gustavo; Cysneiros Filho, Gilberto Amado de Azevedo (2019). Desenvolvimento de um Protótipo de Identificação do Nível de Escrita para Dispositivos Móveis: uma Ferramenta de Sondagem no Ensino. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 589-595. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8936.
Silva, J.J.; Rebouças, A.D. D.S. (2018) Avaliando o Uso do Aplicativo" Embaralhado" no Processo de Alfabetização. RENOTE, v. 16, n.1. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.86001
Soares, M. (2003) A reinvenção da alfabetização. Presença pedagógica. v. 9, n. 52, jul./ago. 2003.
Wiley, D. (2000) Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. 2000.
