Mathematics Maker: a subject for the New High School Mathematics Formative Itinerary
Abstract
This work presents the studies for the implementation of an elective course for high school classes, called Mathematics Maker. The course includes math content from projects anchored in the Maker Movement, the STEM approach and the principles of Industry 4.0, to create collaborative and handson actions In this context, a pairing was created between formal mathematical concepts and mathematical prerequisites in digital manufacturing, educational robotics and prototype development. The result of this study was evaluated by 45 teachers from the Brazilian Network for Creative Learning and the outcome of this evaluation pointed to the relevance of implementing the discipline
References
Ardito, G., Mosley, P., Scollins, L. (2014) “WE, ROBOT Using Robotics to Promote Collaborative and Mathematics Learning in a Middle School Classroom,” Middle Grades Res. J.
Berry, R. Q., Bull, G., Browning, C., Thomas, C., Starkweather, K., Aylor, J. H. (2010). Use of Digital Fabrication to Incorporate Engineering Design Principles in Elementary Mathematics Education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education.
Bertram, D. Likert Scales (2006) In: http://poincare.matf.bg.ac.rs/~kristina/topic-danelikert.pdf. Acessado em Maio, 2021.
Blikstein, P. (2013) Digital Fabrication and “Making” in Education: The Democratization of Invention. FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors.
Blikstein, P. , Krannich, D. (2013) The makers' movement and FabLabs in education: experiences, technologies, and research. In: Proceedings of the 12th international conference on interaction design and children. ACM, 2013. p. 613-616.
BNCC - Base Nacional Comum Curricular (2018) “Matemática e suas Tecnologias” In: [link]. Acessado em Maio, 2021.
Bransford, J. d., Schwartz, D. l. (1999) Rethinking Transfer: A Simple Proposal with Multiple Implications. Review of Research in Education 24.
Cordova, T., Vargas, I. (2016) Educação Maker SESI-SC: inspirações e concepção FabLearn Brasil.
Freire, P. (1998). Pedagogia da Autonomia. 9.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. p.96.
Halverson E. R. , Sheridan, K. (2014). The maker movement in Education. Harvard Educational Review, 84(4), 495–504.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (2007). In: [link]. Acessado em Maio, 2021.
Machado, A., Câmara, J., Willians, V. Robótica Educacional: Desenvolvendo Competências para o Século XXI. Anais do III Congresso sobre Tecnologias na Educação. Ctrl+E 2018.
MEC - Ministério da Educação (2018) Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. In: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2018-pdf/102481-rceb003-18/file. Acessado em Maio, 2021.
Prasad, K. S. (2011). Learning Mathematics by Discovery. Academic Voices: A Multidisciplinary Journal, 1, 31-33
RBAC - Rede Brasileira de Aprendizagem Criativa - RBAC (2020). Sobre a Rede. In: https://aprendizagemcriativa.org/pt-br/sobre-rbac. Acessado em Maio, 2021.
Santos, B. P., Alberto, A., Lima, T. D. F. M., Charrua-Santos, F. M. B. (2018) . Indústria 4.0: desafios e oportunidades. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 4, n. 1.
SBC - Sociedade Brasileira de Computação. In: [link]. Acessado em Maio, 2021.
Schneider, B., Blikstein, P. (2015) Using exploratory tangible user interfaces for supporting collaborative learning of probability. IEEE TLT. in press.
Silveira, L. H. S. D., Maturano, E. C. P. L., Souza, H. A., Viana, D.G., Bueno, S. M. V. (2012). Aprendizagem colaborativa numa perspectiva de educação sem distância. Revista Eletrônica Gestão e Saúde, (1), 1187- 1197
Tillman, D. A., An, S. A., Cohen, J .D., Kjellstrom, W., Boren, R. L. (2014). Exploring Wind Power: Improving Mathematical Thinking through Digital Fabrication. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 23(4), 401-421. Waynesville, NC USA.
Torres, P. L., Alcantara, P. R., Irala, E. A. F. (2004) Uma Proposta de Aprendizagem Colaborativa para o Processo Ensino Aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.4, n.13, p.129-145
UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura . In: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311. Acessado em Maio, 2021.
