Entrepreneurship and Financial Education with the "My Savings" Application

  • Maria do Socorro Ferreira Ramos UERN
  • Otávio Paulino Lavor UFERSA

Abstract


The act of consuming with observation about the financial aspect is little analyzed and this occurs due to the absence of pedagogical discussions in some school or domestic environments. In this sense, to acquire skills in control of financial, an intervention was proposed, in the discipline of administration and entrepreneurship, on financial education related to entrepreneurial activity with the use of technological resources and a literary work. The study found that students remained motivated in the discussion of the theme, in the simulations carried out in the app, as well as understood the relevance of financial education as a determining factor for success in financial control.

Keywords: Financial planning, Budget, Entrepreneurship

References

Caetano, L. M. D., & Nascimento, M. M. N. (2017). Integração de Recursos Digitais no Ensino Fundamental. Revista EducaOnline, 11(3), 15-32. [link].

Cordeiro, N., Costa, M., & Silva, M. (2018). Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, 5(1), 69-84. https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/36841

Cunha, C. L., & Laudares, J. B. (2017). Resolução de Problemas na Matemática Financeira para Tratamento de Questões da Educação Financeira no Ensino Médio. Bolema, 31(58), 659-678. [link].

Dolabela, F. (2006), O Segredo de Luísa: uma ideia, uma paixão e um plano de negócios: como nasce o empreendedor e se cria uma empresa. Editora de Cultura, 30ª ed.

Ferreira, B. R., Melo, M. H., Ferreira, L. M. S., & Borges, D. G. (2018). Educação Financeira Fiscal: ótica dos jovens empreendedores da região de São Roque de Minas (MG). Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, 3(1), 57-69. http://www.relise.eco.br/index.php/relise/article/view/113/117

Gonçalves, G. J. S., Oliveira, J. F., & Bilac, D. B. N. (2018). Gestão Financeira de Empreendedores de Araguaína-TO: estudo de caso no Centro de Apoio aos Pequenos Empreendedores (CEAPE), 5(2), 45-54. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/602

Lavor, O. P., & Martins, K. L. M. Tecnologias de Informação e Comunicação: uma análise dos cursos de matemática no Rio Grande do Norte. Revista de Educação do Vale do Arinos, 7(1), 77-87, 2020. https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/4912/3795

Mariano, K. D., Fernandes, C. M., & Santos, J. C. F. (2020). Educação financeira infantil: forma criativa de educar. ETIC-ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 16(16), 1-15. [link].

OCDE. (2005). “Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness”. In: http://www.oecd.org/finance/financialeducation/35108560.pdf

Ramon, R., Cappelin, A., Fuzzo, R., & Boscarioli, C. (2019). Formação docente online em educação financeira: uma proposta de saberes e práticas. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, 3(2), 290-315. http://erevista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/22611

Ramos, M. S. F., & Lavor, O. P. (2020). Tecnologias no Ensino Superior: uso do GeoGebra mobile como ferramenta didática. Pesquisa e Ensino, 1, e202044. https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/733/970

Ramos, M. S. F., Moura, P. S. & Lavor, O. P. (2020). Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 4(1), 1-19. https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047

Ramos, M.S. F., & Lavor, O. P. (2021). Educação financeira através da Metodologia Steam: inovações educacionais no Ensino Superior. Debates em Educação, 13(31), 864-882. https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11661

Scarton, E. S., & Schimiguel, J. (2019). Teoria de Leontiev e TICs: o uso da ferramenta mlearning para o aprendizado de matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), 10(4), 168-180. http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2428/1153
Published
2021-08-24
RAMOS, Maria do Socorro Ferreira; LAVOR, Otávio Paulino. Entrepreneurship and Financial Education with the "My Savings" Application. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 374-383.