Social Networks in Biochemistry classes: An Interaction and significant Learning instrument

Abstract


This article aims to report an experience of teaching biochemistry using the social network Facebook as a technological platform for virtual moments in that discipline. The experience took place at the Federal Rural University of Pernambuco, in the discipline of biochemistry, with 60 hours of workload, from the Licentiate Degree in Physical Education course. To assess the purpose of the article, three publications posted in the virtual environment were analyzed. The experience reported shows that the use of facebook proved to be effective not only for posting and anticipating content to be worked on in the classroom, but as a tool capable of encouraging interaction and cooperation in learning, as well as causing the class time goes beyond the face-to-face moments of the discipline.
Keywords: social networks, biochemistry, significant learning

References

Cunha, C. A. A, Almeida, L. C. (2014) Uso da Rede Social (Facebook) no Ensino e Aprendizagem da Língua Estrangeira (Inglês e Espanhol) In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2014).

Finardi, K., Porcino, M. C. (2016) “Facebook na ensinagem de inglês como língua adicional”, In: Redes sociais e ensino de línguas: o que temos que aprender? Organizado por Júlio Araújo e Vilson Leffa, São Paulo, Parábola Editorial, p. 92-109.

Llorens, F., Cadpferro, N. (2011). Facebook’s potential for collaborative eLearning. In Revista de Universidad y Sociedade del Conocimieto (RUSC), p. 197-210.

Pinheiro, T. D. L, Silva, J. A. D., Souza, P. R. M. D., Nascimento, M. M. D., Oliveira, H. D. D. (2009) Ensino de Bioquímica para acadêmicos de Fisioterapia: visão e avaliação do discente. In Revista de Ensino em Bioquímica, p. 25-35.

Monteiro, M. G. S. C., Araújo, R. V. S. (2020) Tecnologia na educação: A sala de aula invertida no processo de ensino aprendizagem em bioquímica. In Journal of Biochemistry Education, p. 166-183. DOI: https//doi.org/10.16923/reb.v19i1.905

Oliveira, J. C. S., Nichele, A. G. (2019) O Uso do Facebook como Ambiente Virtual de Aprendizagem no Ensino de Química Orgânica em Língua Inglesa. In Revista Novas Tecnologias na Educação, p. 72-81. https://doi.org/10.22456/1679-1916.110191

Soares, Marina; Aguirre, Cecília. O Facebook nas Aulas de Espanhol: Uma Experiência de Ensino Híbrido, In: Congresso Sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 266-275. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11404. Vargas, L. M. A. (2001) Bioquímica e a aprendizagem baseada em problemas. In Revista de Ensino Bioquímica, p.1-5. DOI:10.16923/reb.v1i1.5

Villardi, M. L., Cyrino, E. G., Berbel, N. A. N. (2015) A problematização em educação em saúde: percepções dos professores tutores e alunos. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica.

Published
2021-08-24
OLIVEIRA, Paolla Rafaelly Barbosa de ; ARAÚJO, Rosangela Vidal de Souza . Social Networks in Biochemistry classes: An Interaction and significant Learning instrument. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 396-402.