The Seven Wonders of the World: Reporting an Activity with Unplugged Computational Thinking

Abstract


This article presents an experience report of an innovation agreement between a municipal education network and the Universidade Federal Rural de Pernambuco, and consisted of carrying out an activity without the use of a computer, providing the teaching of computational thinking with a group of students participating in the health insurance. The aim of the article was to investigate the contributions of an unplugged activity in the learning of students from 7th and 8th grades of elementary school in learning in the concept of algorithm and the perception about it. In this work we show the positive result of an unplugged activity on concepts involving computational thinking, with emphasis on the concept of algorithm.

Keywords: Computational Thinking, Activity, Algorithm

References

Castro, A. (2017) “A importância de estimular o ensino da lógica, tecnologia e matemática às nossas crianças”, Disponível em [link]. Acesso em 25/06/2021.

Guimarães, Ariana Lima; Gouveia, Roberta Macêdo Marques. Computação Desplugada no Ensino-Aprendizado Colaborativo para Inclusão Sociodigital. In: Congresso Sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 365-374. https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11414.

Junior, Roberto Marcondes. O mundo mediado por algoritmos. [Entrevista concedida a] Bruno de Pierro. Pesquisa FAPESP. São Paulo, nº266, abr.2018. Disponível em <https://revistapesquisa.fapesp.br/o-mundo-mediado-por-algoritmos/>. acesso em: 21 jun. 2021.

Lubart, T. "Psicologia da criatividade [Psychology creativity](MCM Moraes, Trans.)." Porto Alegre, SP: Artmed (2007).

Marinho, A. R. S. et al. (2018) “Relato de Experiência Vivenciada no PIBID sobre a Utilização da Computação Desplugada, a Hora do Código e do Scratch no Ensino Médio”, Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. https://doi.org/10.5753/wei.2018.3507

Silva, R. A. R. .; Correia, D. B.; Amaro, B. B. D. F.; Silva, M. S. A. da; Queiroz, M. B.; Lima, L. A. de; Vitor, L. N. A. .; Santos, R. H. L. dos; Verçosa, C. J.; Figueroa, M. E. . V. .; Cabral, C. da P. .; Santos, M. A. F. dos .; Figueirêdo, F. V. .; Oliveira, J. P. C. de .; Torres, C. M. G. . Oliveira, E. C. C. de . Cooperative Learning as an active methodology in High School: Perception of students from a public school in the City of Milagres, Ceará. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 8, p. e17410817166, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 aug. 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17166

Tripp, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, 2005, 31.3: 443-466. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009

Wing, J. M. (2006), “Computational thinking”, Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
Published
2021-08-24
SILVA , Anderson Marques; SILVA, Erik Carlos Ferreira da; ARAÚJO, Rosangela Vidal de Souza. The Seven Wonders of the World: Reporting an Activity with Unplugged Computational Thinking. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 403-409.