Functionalities for a forum in Moodle: study for the development of a new version of a customized plugin
Abstract
The virtual learning environment platform Moodle has a forum activity to enable asynchronous discussions. However, to overcome the lack of some desired features, the research group Saber Tecnologias Educacionais e Sociais created a customized plugin, named Octopus, to use as an alternative forum in its courses. But after recent updates of Moodle, it is necessary to refactor the proposed tool, using new requisites which should consider these changes. This article investigates the native Moodle forum, comparing its features with those from Octopus, also including feature requests from Moodle users, in order to identify which ones should be considered in the ideation of a new version of the customized tool.
References
Cunha, F., Siebra, C. (2016) “Mapeamento Sistemático na Literatura Acadêmico-Científica sobre Abordagens para Formação de Grupos em E-Learning”. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.l.], p. 16, dez. 2016. https://doi.org/10.5753/rbie.2016.24.3.16
Gusmão, C., Machiavelli, J., Mendes, P. (2019) “Model for Content Recommendation in Massive Open Online Courses: Motivational Actions in a Forum”. https://wcol2019.ie, p. 408. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3804014
Mendes, P., Machiavelli, J., Gusmão, C., Tedesco, P., Silva, T (2017) “Octopus: um novo plug-in de fórum para ambientes virtuais de aprendizagem Moodle”. In: II Congresso sobre Tecnologias na Educação, 2017, Mamanguape. Anais do II Congresso sobre Tecnologias na Educação.
Mendes, P., Machiavelli, J., Gusmão, C. (2019) “Avaliação de tecnologias de recomendação de conteúdo baseadas em Inteligência Artificial numa visão educacional”. In: 25º CIAED Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, 2019, Poços de Caldas. https://doi.org/10.17143/ciaed/xxvciaed.2019.31352
Moodle (2010) “Documentação para docentes”. Disponível em: <https://docs.moodle.org/all/pt_br/Documentação_para_docentes>. Acesso em: 2 jun. 2021.
Moodle (2011) “Fóruns”. <https://docs.moodle.org/all/pt_br/Fóruns>. Acesso em: 31 mai. 2021.
Moodle (2018) “Pedagogy”. Disponível em: <https://docs.moodle.org/311/en/Pedagogy>. Acesso em: 31 mai. 2021.
Moodle (2020) “About Moodle”. Disponível em: <https://docs.moodle.org/311/en/About_Moodle>. Acesso em: 31 mai. 2021.
Moodle (2021a) “Moodle Tracker”. Disponível em: <https://tracker.moodle.org>. Acesso em: 31 mai. 2021.
Moodle (2021b) “Releases”. Disponível em:<https://docs.moodle.org/dev/Releases>. Acesso em: 02 jun. 2021.
Moodle (2021c) “Using Forum”. Disponível em: <https://docs.moodle.org/311/en/Using_Forum> Acesso em: 02 jun. 2021.
Rueda, A., Alamán, A. (2021) “Capítulo 4. Polílogos y desacuerdos: un entramado de voces en foros” In: La opinión pública en la red, p. 75-92. Vervuert Verlagsgesellschaft. https://doi.org/10.31819/9783968690766-005
Rolim, V., Ferreira, R., Costa, E. (2017) “Utilização de Técnicas de Aprendizado de Máquina para Acompanhamento de Fóruns Educacionais”. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.l.], v. 25, n. 03, p. 112, out. 2017.
