Development of a Digital Educational Resource (DER) on gender parlendas in the early years of elementary school

  • Raquel S. Freire UFC
  • Rayssa A. Hitzschky UFC
  • Leonel A. Santos UFC

Abstract


This article aims to present the DER “A Turma da Mila in: The book of parlendas” as a resource to work on reading practices, production and linguistic analysis (focused on acquisition) by children in the literacy process. With the development of the resource, it is expected to expand the work with reading and writing in the literacy cycle. For this, the DER is narrated in full, facilitating the listening of words and texts by the students, thus expanding the possibilities for phonological awareness. Thus, the resource promotes listening, reading and writing practices of the parlenda textual genre.
Keywords: Digital resource, Parlenda, early years

References

Brasil. Ministério da Educação. (2017) "Base Nacional Comum Curricular". Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Fundamental.

Cohn, M. (2011) “Desenvolvimento de Software com Scrum: Aplicando métodos ágeis com sucesso”. Porto Alegre: Bookman.

Hitzschky, R. A. (2019) “Desenvolvimento de um Recurso Educacional Digital (RED) de Língua Portuguesa Fundamentado na Base Nacional Comum Curricular”. 142f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE).

Hitzschky, R. A.; Castro-Filho, J. A.; Freire, R. S. (2020) “Recurso educacional digital (RED) para os anos iniciais do Ensino Fundamental: aspectos pedagógicos e a Base Nacional Comum Curricular. Revista RENOTE - Novas Tecnologias na Educação, v. 18, n. 2, p. 408 - 417.

Melo, A. C. D. de; Pereira, A. C. C.; Fiscarelli, S. H. (2020) “Tecnologias de Informação e Comunicação: investigação sobre contribuições de objetos de aprendizagem em processo de alfabetização e letramento”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp4, p. 2624–2637.

Neto, A.; Sousa, C.; Teixeira, G. C.; Burlamaqui, A. A.; Burlamaqui, A. (2020) “Uso do Vídeo: Considerações e Análise sobre a Prática de Professores do Ensino Fundamental Anos Iniciais”. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação.

Novak, J. (2012) “Game Development Essentials: AnIntroduction”. 3rd ed. Cengage Learning.

Oliveira, P.; Fontoura, L.; Medina, R. D. (2020) “Metodologias Usadas no Desenvolvimento de Jogos Eletrônicos Educacionais: Uma Revisão da Literatura''. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 31, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação.

Schneuwly, B.; Dolz, J. (2004) “Gêneros orais e escritos na escola”. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras. p. 149-185.

Published
2021-08-24
FREIRE, Raquel S.; HITZSCHKY, Rayssa A.; SANTOS, Leonel A.. Development of a Digital Educational Resource (DER) on gender parlendas in the early years of elementary school. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 451-457.