Learning of additive concepts with the support of the Island of Operations Digital Educational Resource

  • Nassara Maia Cabral Cardoso Gomes UFC / IFCE
  • Rayssa Melo de Oliveira UFC
  • Juscileide Braga de Castro UFC / IFCE
  • José Aires de Castro Filho UFC
  • Francisco Youri Miranda de Freitas UFC

Abstract


This mini-course aimed to present and analyze the Digital Educational Resource (DER) Operation Island: the search for the Somartius and Subtrartius stones, from the situations and representations contained in the DER, as a way for teachers to know the different situations of the Additive Conceptual Field. The DER is aimed at students in the 3rd year of elementary school and seeks to develop skills and competences listed in the Brazilian Common National Curriculum Base document and involves the resolution of word problems of addition and subtraction (composition of quantities and transformation of quantities), through gamification elements and interactive interface with multiple representations.
Keywords: Learning, Digital resource, Concepts

References

Brasil (2019) “Relatório SAEB 2017” Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Brasil (2017) “Base Nacional Comum Curricular”. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, Brasília, DF: SEB.

Castro, J. B. (2016) “Construção do conceito de covariação por estudantes do Ensino Fundamental em ambientes de múltiplas representações com suporte das tecnologias digitais” 2016. 275 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

Costa, A. C. S; Marchiori, P. Z. “Gamificação, elementos de jogos e estratégia: uma matriz de referência”. R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 44-65, set. 2015/fev. 2016.

Magina, S. P.; Santana, E. R. S.; Cazorla, I. M.; Campos, T. M. M. (2010) “As Estratégias de Resolução de Problemas das Estruturas Aditivas nas Quatro Primeiras Séries do Ensino Fundamental''. “Zetetiké”, Unicamp, v. 18 n. 34, p. 15-50.

Vergnaud,G. (2009) “A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar”. Tradução Maria Lucia Faria Moro; revisão técnica Maria Tereza Carneiro Soares. Curitiba: Editora da UFPR.

Published
2021-08-24
GOMES, Nassara Maia Cabral Cardoso ; OLIVEIRA, Rayssa Melo de; CASTRO, Juscileide Braga de; CASTRO FILHO, José Aires de; FREITAS, Francisco Youri Miranda de. Learning of additive concepts with the support of the Island of Operations Digital Educational Resource. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 494-500.