Exploring Pedagogical Potentials and Portability of Digital Educational Resources (DER) from the Athena Repository
Abstract
This work presents the Athena a Digital Educational Resources (DER) Repository , for desktop and mobile devices, of K-9 Portuguese Language and Mathematics content. The text presents the process of searching, locating and downloading DER and how to download all Athena collection for offline use. Athena is compared with other repositories, highlighting their similarities and differences. It is concluded that Athena presents as advantages, in addition to offline use, its portability, the use of descriptors as elements for classification and access to RED and its collection for mobile devices.
Keywords:
Digital resource, Repositories, Empowerment
References
Afonso, M. C. L.; Eirão, T. G.; Melo, J. H. M. et al. (2011) “Banco Internacional de Objetos Educacionais (BIOE): tratamento da informação em um repositório educacional digital. Perspectivas em Ciência da Informação. v. 16, n. 3, p. 148-158.
Assunção, C. (2020) “Falta de preparo das escolas para educação a distância aumenta desigualdades”. Rede Brasil Atual. Disponível em: . Acesso em: 22 jul. 2021.
Brasil. (2011) “PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil: ensino fundamental: Matrizes de referência, tópicos e descritores”. Brasília: MEC/SEB/Inep
Hitzschky, R. A.; Arruda, J. S.; Cassiano, A. T. V.; Lima, C. A.;Siqueira, L. M. R. C.; Castro-Filho, J. A. (2020) “Formação docente e artefatos digitais: análise de Recursos Educacionais Digitais (RED) e a exploração de um repositório educacional digital.” Anais do Workshop de Informática na Educação (WIE). Evento on-line.
Hitzschky, R. A. (2019) “Desenvolvimento de um Recurso Educacional Digital (RED) de Língua Portuguesa Fundamentado na Base Nacional Comum Curricular”. 142f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2019.
Hitzschky, R. A.; Arruda, J. S.; Siqueira, L. M. R. C.; Castro-Filho, J. A. (2019). “A utilização de Recursos Educacionais Digitais (RED) de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental e a formação docente: a inserção de RED em sala de aula.” Revista Tecnologias na Educação, Ano 11, n/vol.31, Edição Temática XII - IV Congresso sobre Tecnologias na Educação.
Assunção, C. (2020) “Falta de preparo das escolas para educação a distância aumenta desigualdades”. Rede Brasil Atual. Disponível em: . Acesso em: 22 jul. 2021.
Brasil. (2011) “PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil: ensino fundamental: Matrizes de referência, tópicos e descritores”. Brasília: MEC/SEB/Inep
Hitzschky, R. A.; Arruda, J. S.; Cassiano, A. T. V.; Lima, C. A.;Siqueira, L. M. R. C.; Castro-Filho, J. A. (2020) “Formação docente e artefatos digitais: análise de Recursos Educacionais Digitais (RED) e a exploração de um repositório educacional digital.” Anais do Workshop de Informática na Educação (WIE). Evento on-line.
Hitzschky, R. A. (2019) “Desenvolvimento de um Recurso Educacional Digital (RED) de Língua Portuguesa Fundamentado na Base Nacional Comum Curricular”. 142f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2019.
Hitzschky, R. A.; Arruda, J. S.; Siqueira, L. M. R. C.; Castro-Filho, J. A. (2019). “A utilização de Recursos Educacionais Digitais (RED) de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental e a formação docente: a inserção de RED em sala de aula.” Revista Tecnologias na Educação, Ano 11, n/vol.31, Edição Temática XII - IV Congresso sobre Tecnologias na Educação.
Published
2021-08-24
How to Cite
SOUZA, Maria de Fátima Costa de; CASTRO FILHO, José Aires de; HITZSCHKY, Rayssa Araújo; LIMA, Cíntia Arruda; OLIVEIRA, Caio Orleans Silva de; GERMANO, Francisco Alexandre; MOURÃO, João André França; BEZERRA, Ellen Lacerda Carvalho.
Exploring Pedagogical Potentials and Portability of Digital Educational Resources (DER) from the Athena Repository. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 6. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 501-507.
