Oficina de Inkscape: entre o criativo e o digital

  • Anna Izabel Muniz UFBA
  • Salete de Fátima Noro Cordeiro UFBA

Abstract


The experience report in question presents the description of one of the practices developed by a project that sought to strengthen the relationship between basic school and the Federal University of Bahia (UFBA), in an attempt to promote a reflection on the importance of Open Educational Resources (OER) in public education. The general objective was to build an Inkscape workshop, a free vector image editing program, with the intention of provoking students to perceive how image production devices operate, the plasticity of content, and content policies present in web platforms, while stimulating their creativity and criticality towards digital devices and free protocols. The methodology used was qualitative, where the main device for recording our findings is done through a field diary. The results of this experience point to the relevance of using free software and proposing the construction of OER, since it puts students in relation to a context that involves peculiarities of digital literacy practices, highlighting not only the technical notion of vector image production, but also the political and philosophical construction of emancipation and citizenship.

Keywords: Open Educational Resources, technologies, education

References

BONILLA, M. H.; OLIVEIRA, P. C. S. Inclusão digital: ambiguidades em curso. In: BONILLA, M. H. S.; PRETTO, N. D. L. (Orgs). Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2011. v. 2, p. 45-66.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer nº 05/2020. Brasília, DF: CNE, 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 02 maio 2023.

Di FELICE, MARIO. (2020). A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. São Paulo: Paulus.

GOMES, Wilson da Silva; DOURADO, Tatiana. Fake news, um fenômeno de comunicação política entre jornalismo, política e democracia. 16 n. 2 (2019): EJM. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar 2023.

INSTITUTO TRATA BRASIL. 35 milhões de brasileiros não têm acesso à água tratada. 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 02 maio 2023.

LIMA, Stephane. Educação, Dados e Plataformas – análise descritiva dos termos de uso dos serviços educacionais Google e Microsoft. São Paulo: Iniciativa Educação Aberta, 2020, p.40.

Políticas públicas, padrões, e licenças. Simpósio “Recursos Educacionais Abertos: Promovendo o Acesso e Intercâmbio de Conhecimento”. 1:40:51. Disponível em: [link]. Acesso em: 02 de fev. 2023.

PRETTO, Nelson De Luca. Educações, culturas e hackers: escritos e reflexões. Edufba, 2017.

PRETTO, Nelson de Luca; AMIEL, Tel; BONILLA, Maria Helena Silviera; LAPA, Andrea (org.). Plataformização da educação em tempos de pandemia. In: BR, Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto. Educação e tecnologias digitais [livro eletrônico] : desafios e estratégias para a continuidade da aprendizagem em tempos de COVID-19. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Cap. 5. p. 221-249.

PRETTO, Nelson; BONILLA, Maria Helena; SENA, Ivânia. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do Autor, 2020.

SABILLON, Cinthia; BONILLA, Maria Helena Silveira. Letramento Digital: una nueva perspectiva conceptual. In: 4 Seminário Nacional de Inclusão Digital: a liberdade digital de aprender. Passo Fundo, 2016. v. 1. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 mar. 2023.

SILVEIRA, Sergio Amadeu da. Blog observadores sociais. Disponível em [link] Acesso em: 25 de abril de 2023.

VAN DIJK, J. V. The Network Society: Social Aspects of New Media. Thousand Oaks: Sage. 1999.

VELOSO, L. F.; BONILLA, M. H. S. O professor e a autoria em tempos de cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2013.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. WHO coronavirus disease (COVID-19) dashboard. Disponível em: [link]. Acesso em: 01 maio 2023.

ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance capitalism : the fight for a human future at the new frontier of power.New York: PublicAffairs, 2018.
Published
2023-08-23
MUNIZ, Anna Izabel; CORDEIRO, Salete de Fátima Noro. Oficina de Inkscape: entre o criativo e o digital. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 51-60. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.231673.