Tecnologias de Realidade Virtual e Realidade Aumentada como Ferramenta de Inclusão Digital: Um Relato de Experiência de uma Atividade de Extensão Universitária

  • Elcilene Ferreira do Nascimento UEA
  • Railson da Silva Campelo UEA
  • Marlon Ponciano Paulino UEA
  • Gabriel Rodrigues de Medeiros UEA
  • Genarde Macedo Trindade UEA

Abstract


This article presents a study carried out with the main motivation of using Virtual Reality and Augmented Reality technologies as digital inclusion tools. In this way, the present research carried out an inclusive action for a population that was on the margins of the daily experiences of using emerging technologies. The methodology used in the research was of a qualitative experimental nature and the results obtained show that the experiment provided curiosity, stimulation, creativity and protagonism in the participants.

References

Almeida, C. L., and Jorge, G. (2018). INTEGRAÇÃO DE TECNOLOGIAS EMERGENTES NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ESTUDO DE UM PROJETO NAS UMEIs DE BELO HORIZONTE. CIET: EnPED.

Alves, A. F., Machado, L. S., Felipe, C. F. B. (2020). ARminoGame: Um Jogo Colaborativo com Realidade Aumentada para Ensino de Bioquímica Estrutural. In V Congresso sobre Tecnologias na Educação (Crtl+E 2020). João Pessoa-PB.

Araújo, H. D. P. (2021). Meios imersivos e aspectos para produção de sentido.

Correia, A. J. R ande Bertolini, C. REALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA COMO METODOLOGIA NA EDUCAÇÃO. Coleções TCC Licenciatura em Computação – EaD, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24255. Acesso em: 24/04/2023 10:10.

Cruz F. L. et al. (2020). HARA: Aplicativo comRealidade Aumentada para Apoiar oEnsinode Hardwaresde Computadores. In V Congresso sobre Tecnologias na Educação (Crtl+E 2020). João Pessoa-PB.

de Souza, D. R. et al. (2018). Using Augmented Reality in the Development of Literacy for Students with Special Educational Needs. In 2018 XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO) (pp. 173-180). IEEE.

Petsch, C., Barbosa, N. A. C., and Batista, N. L. (2020, August). A UTILIZAÇÃO DE APLICATIVOS DE REALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA NO ENSINO DE GEOGRAFIA. In Anais do CIET: EnPED: 2020 Congresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância.

Pinto, J., and Cardoso, T. (2019). REviver na Rede: um projeto de inclusão digital. In Literacia, Media e Cidadania. Livro de Atas do 5. º congresso (pp. 312-324). Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) da Universidade do Minho.

Queiroz, A. C., Tori, R., & Nascimento, A. (2017, October). Realidade virtual na educação: panorama das pesquisas no Brasil. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 203).

Rezende, S. M., Gonçalves, J. D., Pinto, S. C., & Delou, C. M. (2021, July). A Realidade Aumentada em Situações de Aprendizagem na Educação Básica: Uma Revisão de Literatura. In Anais do II Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade (pp. 102-111). SBC.

Trindade, G. M., de Souza, D. R., & Serrão, D. A. R. (2018). Proposta de Aplicação Móvel para Reprodução de Videoaulas Utilizando Realidade Aumentada. Trabalho de Conclusão de Especialização.

Valente, J. A. Freire, F. M. P. Arantes, F. L. (2018). Tecnologia e Educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas, SP : NIED/UNICAMP, 406 p.

Vidal, Eloisa Maia. Maia, José Everardo Bessa (2018). Fundamentos de informática educativa. 2. ed. Fortaleza : EdUECE.

Zancanaro, A. et al. (2021). Inclusão digital: Um estudo preliminar sobre conceitos, dimensões, e implicações na sociedade. In: ENCONTRO NACIONAL DE COMPUTAÇÃO DOS INSTITUTOS FEDERAIS (ENCOMPIF), v 8. Porto Alegre. Sociedade Brasileira de Computação.
Published
2023-08-23
NASCIMENTO, Elcilene Ferreira do; CAMPELO, Railson da Silva; PAULINO, Marlon Ponciano; MEDEIROS, Gabriel Rodrigues de; TRINDADE, Genarde Macedo. Tecnologias de Realidade Virtual e Realidade Aumentada como Ferramenta de Inclusão Digital: Um Relato de Experiência de uma Atividade de Extensão Universitária. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 81-88. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.231690.