Filolilu: um RPG para auxiliar o aprendizado da Filosofia Antiga

  • Lucas Vinicius Dantas de Medeiros IFRN
  • Livia Celita Lopes Araújo IFRN
  • Francisco Genivan Silva IFRN

Abstract


The project "RPG Ancient Philosophy" used a digital RPG named Filolilu to teach ancient philosophy concepts to high school students. The game was based on philosophical concepts from ancient Greece and allowed students to engage in decision-making based on the teachings of philosophers like Plato and Aristotle. The RPG was implemented in a virtual environment where students participated in narratives based on philosophical issues such as ethics, politics, and epistemology. Results showed that the RPG was an effective tool for promoting student engagement and learning. Participants improved their understanding of philosophical concepts and their ability to apply them in real-life situations.

References

Café, L. J., Simões, R. M. R. et al (2022). A importância do pensamento socrático para o ensino de filosofia na Educação Básica. Revista Triângulo, Uberaba MG, v. 15, n. 2, p. 69–75, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6242.

Dourado, J. A. (2020) Educação e ludicidade: uma reflexão sobre as atividades lúdicas na educação. 2020. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura em pedagogia) – Universidade de Brasília, Brasília.

Gaarder, J. (1995) O mundo de Sofia. 1. ed. Companhia das letras.

Grando, A. e Tarouco, L. M. R. (2008) O Uso de Jogos Educacionais do Tipo RPG na Educação. RENOTE, Porto Alegre, v. 6, n. 1, 2008. DOI: 10.22456/16791916.14403.

Lima, A. J. A. (2015) O lúdico em clássicos da filosofia: uma análise em Platão, Aristóteles e Rousseau. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2015. Campina Grande. Anais eletrônicos… Campina Grande: Editora Realize.

Lopes Junior, C. (2020). Tecnologias Digitais: Revisão Sistemática da Literatura Sobre o Uso de Jogos Digitais na Educação. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação, (pp. 415-424). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/ctrle.2020.11419

Lopes, H. M. (2018) Desenvolvimento de jogo educativo digital para o ensino da filosofia antiga no ensino médio. 2018. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em informática) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Inhumas.

Motta, R. L., & JUNIOR, J. T. (2013). Short game design document (SGDD). Proceedings of SBGames, 2013, 115-121.

Scariotto, V. J. (2007) A importância da filosofia para educação. 2007. 31 f. Monografia (Especialização) – Centro Universitário Claretiano, São José dos Campos.
Published
2023-08-23
MEDEIROS, Lucas Vinicius Dantas de; ARAÚJO, Livia Celita Lopes; SILVA, Francisco Genivan. Filolilu: um RPG para auxiliar o aprendizado da Filosofia Antiga. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 97-105. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.231695.