Desenvolvimento de Jogos por Alunos no Processo de Ensino Aprendizagem de Internet das Coisas

  • Victor Takashi Hayashi Inteli
  • Flávia Maria Santoro Inteli
  • Victor B. A. Rossetti de Quiroz Inteli

Abstract


Teaching Internet of Things (IoT) can be challenging because it is a technology that uses concepts from Analog and Digital Electronics, Computer Networks, Microcontroller Programming and Web Development. This article describes a method for using games to promote IoT learning to motivate a greater engagement of undergraduate students and an experience report with 30 students to validate the approach.

References

Angelo, M. (2018). A onda da iot no mar brasileiro.

Ashton, K. et al. (2009). That ‘internet of things’ thing. RFID journal, 22(7):97–114.

Babiuch, M., Foltỳnek, P., and Smutnỳ, P. (2019). Using the esp32 microcontroller for data processing. In 2019 20th International Carpathian Control Conference (ICCC), pages 1–6. IEEE.

da Silva, F. N., de Souza, B. P., and Werner, C. M. (2021). Catálogo para criação de jogos sérios para sistemas baseados em iot. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 675–678. SBC.

De Souza, B. P. and Werner, C. M. L. (2021). Challenges and opportunities on using games to support iot systems teaching. In 2021 XVI Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO), pages 518–521. IEEE.

Khanafer, M. and El-Abd, M. (2019). Guidelines for teaching an introductory course on the internet of things. In 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pages 1488–1492. IEEE.

Lopez-Gazpio, I. (2021). Gaining student engagement through project-based learning: A competitive 2D game construction case study. IEEE Access.

Moradi, M. and Noor, N. F. B. M. (2022). The impact of problem-based serious games on learning motivation. IEEE Access, 10:8339–8349.

Moreira, A. P., Alves, G. J., Junior, C. R. B., Flôr, D. E., and Aylon, L. B. R. (2020). Abordagem didática para a popularização da internet das coisas na educação básica. In Anais Estendidos do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 01–05. SBC.

Oliveira, R., FalvoJr, V., and Barbosa, E. F. (2019). Internet das coisas aplicada à educação: Um mapeamento sistemático. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 499.

Tavares, S., Tori, R., Kofuji, S. T., Marcellos, L., and Garay, J. R. B. (2018). Internet das coisas na educação: estudo de caso e perspectivas. South American Development Society Journal, 4(10):99–112.
Published
2023-08-23
HAYASHI, Victor Takashi; SANTORO, Flávia Maria; QUIROZ, Victor B. A. Rossetti de. Desenvolvimento de Jogos por Alunos no Processo de Ensino Aprendizagem de Internet das Coisas. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 153-162. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.232588.