Uso de TICs para o Desenvolvimento de Atividades Acadêmicas: uma Experiência em Tempos da Pandemia da COVID 19
Abstract
This article reports on the virtual teacher training in ICT (Information and Communication Technologies) conducted by Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) during the COVID-19 pandemic. The experience is part of the Project "Digital Educational Technology Literacy Applied to Remote Learning" Project, which aims to promote digital educational technology literacy in remote teaching. The report describes the planning, tool selection, and delivery of the training sessions, emphasizing the significance of team preparation to ensure an effective and interactive learning environment. One of the main results showed that the experience of conducting technology training through videoconferences brought significant learning.References
Alencar, A K. F., Lucena, F. A. de, Sousa, M. do S. C. de (2021). O Ensino Remoto: Perspectivas e Desafios Advindos das Tecnologias Durante a Pandemia. ID on line. Revista de Psicologia: Periódico Multidisciplinar, v. 15, n. 57, p. 798-807.
Amaral, M. M. do, Rossini, T. S. S., Santos, E. O. (2021). A viralização da educação online: a aprendizagem para além da pandemia do novo coronavírus. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 46, p. 334-355.
Arruda, E. P. (2020). Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede Revista de Educação a Distância. v.7, n.1, p.257275..
Durães, V. M, Parizotto, C. P., Lima, D. A., Agostini, V. W. (2021). Produção de vídeos estudantis para uma educação inovadora em tempos de pandemia. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 6, p. 1-22.
Martins, R. X. (2021). A Covid 19 e o fim da Educação a Distância: um ensaio. Em Rede Revista de Educação a Distância. v.7, n.1, p.242-256.
Moran, J. Bacich, L. (Org.). (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso.
Moreira, J.A.M., Monteiro, A. M. (2010). O trabalho pedagógico em cenários presenciais e virtuais no ensino superior. Educação, capacitação e Tecnologias, [S. l.], v.3, n.2, p.82-94.
Santos, P. K. dos, Schwanke, C., Machado, K. G. W. (2017). Tecnologias digitais na Educação: possibilidades para o desenvolvimento da educação para a cidadania global Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 129-145.
Santos, T. F. dos S. dos, Andrade, S. V. R. de. (2021). O uso de vídeos como recurso pedagógico no ensino remoto. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 1201–1212.
Sassaki, R.K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2010.
Silva Júnior, E. A., Silva, C. F. P. da., Bertoldo, S. R. F. (2020). Educação em tempos de pandemia: o uso da ferramenta podcast como estratégia de ensino. Tecnia, [S.l], v. 5, n. 2, p. 31-51.
Soares, C. J. F. (2021). Google Meet no ensino e na aprendizagem da matemática em tempos da pandemia da COVID-19 em uma turma de licenciatura de matemática. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 103-12.. DOI: 10.5965/2357724X09182021103.
Velôso, J. da R., Laureano, L. de F. de J., Stropa, J. M., Cunha, G. D. da. (2022). Experiências Vivenciadas Da Residência Pedagógica Em Tempos De Pandemia: Contribuição Na capacitação Docente. Educationis. v. 10, n.1, p. 54-60.
Zanin, E., Bichel, A. (2018). A Importância das Ferramentas Tecnológicas para o Processo de Aprendizagem no Ensino Superior. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas. v. 19, p. 456-464.
Amaral, M. M. do, Rossini, T. S. S., Santos, E. O. (2021). A viralização da educação online: a aprendizagem para além da pandemia do novo coronavírus. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 46, p. 334-355.
Arruda, E. P. (2020). Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede Revista de Educação a Distância. v.7, n.1, p.257275..
Durães, V. M, Parizotto, C. P., Lima, D. A., Agostini, V. W. (2021). Produção de vídeos estudantis para uma educação inovadora em tempos de pandemia. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 6, p. 1-22.
Martins, R. X. (2021). A Covid 19 e o fim da Educação a Distância: um ensaio. Em Rede Revista de Educação a Distância. v.7, n.1, p.242-256.
Moran, J. Bacich, L. (Org.). (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso.
Moreira, J.A.M., Monteiro, A. M. (2010). O trabalho pedagógico em cenários presenciais e virtuais no ensino superior. Educação, capacitação e Tecnologias, [S. l.], v.3, n.2, p.82-94.
Santos, P. K. dos, Schwanke, C., Machado, K. G. W. (2017). Tecnologias digitais na Educação: possibilidades para o desenvolvimento da educação para a cidadania global Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 129-145.
Santos, T. F. dos S. dos, Andrade, S. V. R. de. (2021). O uso de vídeos como recurso pedagógico no ensino remoto. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 1201–1212.
Sassaki, R.K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2010.
Silva Júnior, E. A., Silva, C. F. P. da., Bertoldo, S. R. F. (2020). Educação em tempos de pandemia: o uso da ferramenta podcast como estratégia de ensino. Tecnia, [S.l], v. 5, n. 2, p. 31-51.
Soares, C. J. F. (2021). Google Meet no ensino e na aprendizagem da matemática em tempos da pandemia da COVID-19 em uma turma de licenciatura de matemática. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 103-12.. DOI: 10.5965/2357724X09182021103.
Velôso, J. da R., Laureano, L. de F. de J., Stropa, J. M., Cunha, G. D. da. (2022). Experiências Vivenciadas Da Residência Pedagógica Em Tempos De Pandemia: Contribuição Na capacitação Docente. Educationis. v. 10, n.1, p. 54-60.
Zanin, E., Bichel, A. (2018). A Importância das Ferramentas Tecnológicas para o Processo de Aprendizagem no Ensino Superior. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas. v. 19, p. 456-464.
Published
2023-08-23
How to Cite
SOUSA, Elulliany Myranda Mafra de; GÓES, Marciana Lima; OLIVEIRA, Claudir; GÓES, Josecley Fialho; RODRIGUES JUNIOR, Raimundo Augusto Rego.
Uso de TICs para o Desenvolvimento de Atividades Acadêmicas: uma Experiência em Tempos da Pandemia da COVID 19. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 252-261.
DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.232713.
