Adoção de Cartões Impressos para auxiliar no ensino de Linguagem de Marcação

  • Everthon Manoel da Silva Inácio FICR
  • Kerven Kildhery Silva FICR
  • Eliseu Salomão de Lima FICR
  • Weslley Francisco Leal Pereira FICR
  • Lucas Matheus de Oliveira Ramos FICR
  • Yasmin Araújo de Lima FICR
  • João Marcos Cosme da Silva FICR
  • Mayrton Dias de Queiroz FICR

Abstract


Nowadays, it is possible to notice the presence of web systems in people’s daily lives. Thus, the challenge of preparing professionals so that they have the ability to develop such systems arises. Given this context, the objective of this work is to identify a strategy to assist in teaching hypertext markup language HTML. In this work, printed cards were adopted to present the tags of the markup language. With the printed cards, students can observe the structure of the tags and how they facilitate the insertion of elements in html pages. During this work, it was possible to carry out an experiment with computer science students, where they used the printed cards, thus, it was noted that this strategy was well accepted among the participants.

References

Aires, T., Barreto, H., and Queiroz, M. (2015). Muito além do papel: Uma experiência de design e avaliação de realidade aumentada para cartões impressos. In Anais do Workshop de Realidade Virtual e Aumentada, pages 138–143, Presidente Prudente, SP, Brasil. Cultura Acadêmica.

Almeida, L. and Barbosa, A. (2021). Proposta de um aplicativo para auxiliar na execução de atividades práticas. In Anais da XXI Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe, pages 198–205, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Andrade, I., Menezes, J., Dias, E., Nascimento, J., and Júnior, G. (2019). Relato de experiência das limitações na proposta de ensino de desenvolvimento web para discentes do nível fundamental da rede pública municipal. In Anais da XIX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe, pages 625–633, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

da Silva, J. G. and Diniz, J. R. B. (2021). Desafios e possibilidades para o desenvolvimento do pensamento computacional no fundamental i. In Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 148–157. SBC.

da Silva, L. F. and Barbosa, A. (2020). Uma ferramenta para apoiar generalização de feedback em disciplinas de programação introdutória. In Anais da XX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe, pages 321–330, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

de França, R. S. and Tedesco, P. (2021). Era uma vez... a contação de história como estratégia de expressão computacional crítica. In Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 255–264. SBC.

de Oliveira, C. R., Santos, J. T. G., de Sousa, C. A., Bulcão, J. d. S. B., and Madeira, C. A. G. (2021). Formação continuada em impressora 3d: possibilidades pedagógicas para os processos de ensino e de aprendizagem. In Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 245–254. SBC.

Ferreira, E. and Eis, D. (2011). Html5: curso w3c escritório brasil. São Paulo.

Gomes, T. S., Gomes, R. C. d. M., and de QL Gomes, L. (2021). Critérios para avaliação de softwares educacionais voltados para pessoas com deficiência visual. In Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 235–244. SBC.

Herculano, F. N. and Rebouças, A. D. (2021). Alfabeto: Um aplicativo para auxiliar no processo de alfabetização de crianças. In Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 354–363. SBC.

Silva, A. M., Porto, A. P., de Oliveira, P. R. B., and de Souza Araújo, R. V. (2021). Relato de uma formação continuada sobre pensamento computacional e cultura maker para professores da rede municipal de feira nova-pe. In Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 215–224. SBC.

Silva, M. S. (2019). HTML5: a linguagem de marcação que revolucionou a web. Novatec Editora.
Published
2023-08-23
INÁCIO, Everthon Manoel da Silva; SILVA, Kerven Kildhery; LIMA, Eliseu Salomão de; PEREIRA, Weslley Francisco Leal; RAMOS, Lucas Matheus de Oliveira; LIMA, Yasmin Araújo de; SILVA, João Marcos Cosme da; QUEIROZ, Mayrton Dias de. Adoção de Cartões Impressos para auxiliar no ensino de Linguagem de Marcação. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 272-281. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.232728.