Análise do Uso das Tecnologias Educacionais em Escolas de Educação Infantil da Cidade de Óbidos-PA
Abstract
Kindergarten children have programming skills, which highlights the importance of introducing technology to this age group, as described in this work on the reality of early childhood education in Óbidos/PA. A questionnaire was applied to early childhood education managers in Óbidos to detect the lack of knowledge and technological mastery of education professionals when operating in simple and facilitating applications. There is a lack of approaches and methodologies for Technology and Computational Thinking in Early Childhood Education. It is necessary to adapt the curriculum to the BNCC and encourage management with continuing education and various stimuli. It is urgent to develop official documents in Óbidos that promote formative, technological and cultural solidity in early childhood education and identify factors to improve public education
References
BRACKMANN, Chritian. P. Desenvolvimento do Pensamento Computacional Através de Atividades Desplugadas na Educação Básica.2017. f Tese (Doutorado) Universidade federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
DINÇER, S. Are preservice teachers really literate enough to integrate technology in their classroom practice? Determining the technology literacy level of preservice teachers. Education and Information Technologies, 2018, Vol.23(6), pp.2699-2718. Disponível em: [link]. Acesso em set. 2022.
IGNÁCIO, Wagner. O Pensamento Computacional na Educação Brasileira E O Papel Das Instituições De Ensino Tecnológico. Universidade Federal De Juiz De Fora Instituto De Ciências Exatas Departamento De Ciência Da Computação Cataguases / Mg Nov. 2018
MARTINS, L. A. d. S., BRELAZ, A. d. S., NASCIMENTO, G. R., ALFAIA, R. M., & MARTINS, T. D. S. (2016). Ensinando lógica de programação aplicada à robótica para alunos do ensino fundamental. In Proceedings of XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE’2016) (pp. 31-41). [GS Search]
PAIVA, Natália Moraes Nolêto de, COSTA, Johnatan da Silva. A Influência da Tecnologia na Infância: Desenvolvimento ou Ameaça? Pisicologia.pt, 2015. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 ago. 2022.
SOUSA, Milena. O papel da educação infantil na formação das crianças. CNU Centro de Notícias Uninter, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 ago. 2022.
STEPHENSON, C. et al. The new CSTA K--12 Computer Science Standards. In: Proceedings of the 17th ACM annual conference on Innovation and technology in computer Science education. ACM, 2012. p. 363-364.
Wing, J. M. (2006) Computational thinking. Commun. ACM 49, 3 (2006), 33–35.
