Realidade Aumentada no Moodle: Desenvolvimento de um Plugin Para a Exploração de Recursos Tridimensionais

  • Luiz Guilherme Dall’ Acqua UFSM
  • Alexandre Schlöttgen UFSM
  • Susana Cristina dos Reis UFSM

Abstract


Organizations have sought to improve the user experience of their products and services through initiatives that explore resources in Augmented Reality (AR). However, the development of these resources is still costly, due to the need to form multidisciplinary teams with specific skills in graphic modeling and software development. When analyzing existing educational technologies that incorporate AR, we realize that many of them are developed for specific purposes or instructional units, making it difficult to customize or adapt to other didactic contexts. Based on this need, this work proposed the implementation of three plugins in the LMS Moodle , with the objective of simplifying the development of educational resources in AR. To achieve this goal, we used as a methodology the adaptation of grounded theory and the SCRUM framework to guide the development.

References

Almeida, M. E. B. d. (2003). Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e pesquisa, 29:327–340.

Bacich, L. and Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora.

Carolei, P. and Tori, R. (2014). Gamificação aumentada explorando a realidade aumentada em atividades lúdicas de aprendizagem. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, (09).

Forte, C., Oliveira, F. C., Santin, R., and Kirner, C. (2008). Implementação de laboratórios virtuais em realidade aumentada para educação à distância. In 5o. Workshop de Realidade Virtual e Aumentada–WRVA. CDROM.

Gasque, K. C. G. D. (2007). Teoria fundamentada: nova perspectiva à pesquisa exploratória.

Glaser, B. G. and Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge.

khronos (2023). gltf 2.0 specification. Acessado em 20 de Maio 2023.

Kumar, S., Gankotiya, A. K., and Dutta, K. (2011). A comparative study of moodle with other e-learning systems. In 2011 3rd International Conference on Electronics Computer Technology, volume 5, pages 414–418. IEEE.

Lopes Ferreira, J. R. and Paulo, L. M. L. (2018). Evidenciando a aprendizagem colaborativa a partir de uma experiência com a realidade aumentada utilizando o aurasma studio.

Mayer, J., Melzer, I., and Schweiggert, F. (2002). Lightweight plug-in-based application development. In Net. ObjectDays: International Conference on Object-Oriented and Internet-Based Technologies, Concepts, and Applications for a Networked World, pages 87–102. Springer.

Moodle HQ (2023). Developer documentation for moodle 4.2. Acessado em 10 Maio 2023.

Schmalstieg, D. and Hollerer, T. (2016). Augmented reality: principles and practice. Addison-Wesley Professional.

Schneider, E. and Piccoli, L. (2011). Uso da realidade aumentada como ferramenta auxiliar ao vídeo educacional no ensino presencial e à distância. RENOTE, 9(1).

Schwaber, K. and Sutherland, J. (2011). The scrum guide. Scrum Alliance, 21(19):1.

Siegel, F. V. (2009). Plugins: uma alternativa para o desacoplamento, modularização e extensão de funcionalidades no desenvolvimento de software.

Turnbull, D., Chugh, R., and Luck, J. (2020). Learning management systems, an overview. Encyclopedia of education and information technologies, pages 1052–1058.

Wild, I. (2017). Moodle 3. x Developer’s Guide. Packt Publishing Ltd.
Published
2023-08-23
DALL’ ACQUA, Luiz Guilherme; SCHLÖTTGEN, Alexandre; REIS, Susana Cristina dos. Realidade Aumentada no Moodle: Desenvolvimento de um Plugin Para a Exploração de Recursos Tridimensionais. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 350-359. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.232946.