Círculo Trigonométrico Interativo com Arduino: Uma Abordagem Prática para o Ensino de Trigonometria no Ensino Básico
Abstract
Trigonometry is an area of mathematics that can be challenging for elementary school students. Understanding concepts such as angles, sine, cosine, and tangent can be abstract and difficult to visualize. To make the teaching of trigonometry more accessible and engaging, we propose a project that utilizes Arduino to build an interactive trigonometric circle, aiming to facilitate students understanding of these concepts. The use of Arduino as an electronic prototyping platform provided the opportunity to create an interactive and low-cost teaching resource. Through Arduino programming, it is also possible to display angles on the circle and calculate the values of trigonometric functions for each angle.
References
Costa, B. P.; Evangelista, P. I. e. P. C. S. (2019). Dificuldades de aprendizagem da trigonometria. Anais do VI Congresso de Educação-Conedu. ISSN: 2358-8829. Campina Grande: Realize Editora. Disponível em: [link]. Acesso em: 03/06/2023 20:54.
Pimentel, C. S. e Campos, M. L. M. (2021). Matemática maker: uma disciplina para o itinerário formativo de matemática do novo ensino médio. pages 364–373. Anais do VI Congresso sobre tecnologia na Educação Ctrle-2021, Pau dos FerrosRN.
Schneider, B.; Blikstein, P. (2015). Using exploratory tangible user interfaces for supporting collaborative learning of probability. IEEE TLT. in press.
Souza, I. M. L.; Sampaio, L. M. R. e. A. W. L. (2018). Explorando o uso da robotica na educação básica: um estudo sobre ações práticas que estimulam o pensamento computacional. pages 98–107. In: Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação.
Tavares, J. A; Simões, L. B. W. E. T. S. (2022). O uso de metodologias ativas no ensino das funções trigonométricas: uma adequação para o novo ensino médio. In Educação Pública. Disponível em: [link].
