Desafios e Aprendizados na Gestão de um Laboratório de Informática Educativa durante o Estágio Supervisionado: Um Relato de Experiência

  • Milly Xavier UFOPA
  • Marciana Lima Góes UFOPA
  • Claudir Oliveira UFOPA

Abstract


This article is about an experience report during the supervised internship in the management of a computer lab in an educational setting. The report describes how the experience in lab management was, sharing the main challenges, learnings, and strategies used to deal with them and the results achieved. Planning was carried out, virtual platforms were used, and the activities developed during the internship were evaluated, highlighting the importance of proper management of a computer lab in the educational environment for the success of pedagogical practices.

References

Bianchi, A.C.M.; Alvarenga, M.; Bianchi, R. (2005). Orientação para o estágio em licenciaturas. São Paulo: Pioneiras Thomson Learning.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC.

Cavadas, C.; Godinho, W.; Machado, C. T.; Carvalho, A. A. (2017). Quizzes as an active learning strategy A Studywith students of Pharmaceutical Sciences. IEEE Xplore.

Ferreira, V. (2008). Escola e informática. Revista Profissão Mestre.

Francisco, C. M. (2001). Contributos da Supervisão para o Sucesso do Desempenho do Aluno no Estágio. Dissertação de Mestrado. UC-FCEF.

Gil, A.C. (2008). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas.

Guerra, E. L. A. (2014). Manual de Pesquisa Qualitativa. Belo Horizonte – MG, Grupo

Kishimoto, T.M. (1996). Jogo, Brinquedo, Brincadeiras e Educação. São Paulo: Cortez. Anima Educação, 48p.

Moran, J. Bacich, L. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso.

Oliveira, E.S.G.; Cunha, V. L. (2006). O estágio Supervisionado na formação continuada docente à distância: desafios a vencer e Construção de novas subjetividades.

Pimenta, Selma G.; Lima, M.S.L. (2005/2006). Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis. Vol. 3, n. 3 e 4, Catalão GO.

Savi, R.U.; Vania, R. (2008). Jogos Digitais Educacionais: benefícios e desafios. UFRGS. Porto Alegre.

Souza, J, J. C. de; Figueiredo, M. P. S. de; Monteiro, Y.; Cysneiros, G. A. de. (2018). A Realidade Virtual, Gamificação e Interdisciplinaridade, os norteadores para inovar a aula de História e de Geografia -Uma experiência vivenciada no Colégio CBV. V Congresso Nacional de Educação–CONEDU.
Published
2023-08-23
XAVIER, Milly; GÓES, Marciana Lima; OLIVEIRA, Claudir. Desafios e Aprendizados na Gestão de um Laboratório de Informática Educativa durante o Estágio Supervisionado: Um Relato de Experiência. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 404-413. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.232968.