VocabulARy: Protótipo de uma aplicação web para o ensino de vocabulário de língua inglesa utilizando Realidade Aumentada (RA)

  • Filipe Benício Tavares IFPE
  • Larissa Lira Burnett IFPE
  • Gleyciane Araújo de Moraes IFPE
  • Humberto Beltrão da Cunha Júnior IFPE

Abstract


Digital technologies have been used to support students’ learning, inclusive during the initial years, where using tech resources may increase motivation. This work consists of the development of a web-based prototype for teaching English vocabulary using Augmented Reality (AR) to contribute to the visual literacy context. The evaluation verified the proposal’s feasibility in supporting students’ motivation to acquire English vocabulary. Tests were applied with participants who represent the target audience. The analysis of the collected data shows a positive evaluation of the users about the proposed tool. Also, the development of the proposed prototype has contributed to strengthening the students’ perception of the practical usage of technology.

References

Alves, A.F., Felipe, C., Martins, J., Machado, L.S. (2020). “ArminoGame: Um Jogo Colabortivo com Realidade Aumentada para Ensino de Bioquímica Estrutural.” In: Anais do V CTRL+E. João Pessoa/PB – Brazil. DOI: 10.5753/ctrle.2020.11426.

Bower, M., Howe, C., McCredie, N., Robinson, A., Grover, D. (2014). “Augmented Reality in education-cases, places and potentials.” In: Educational Media International, 51(1), 1-15. DOI: 10.1109/CICEM.2013.6820176

Freire, S. Vieira, M.A.S. (2018) “Uma Análise da Utilização de Redes Sociais no Ensino de Língua Estrangeira em Turmas do Ensino Médio.” In: VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 1128-1137. DOI:10.5753/cbie.wcbie.2018.1128

Goldstein, B. (2016). “Visual literacy in English language teaching: Part of the Cambridge Papers in ELT series.” [pdf] Cambridge: Cambridge University Press.

Krewer. E., Fagundes, A., Fontana, M.V. (2021). “Aplicativo ERA: Uma estratégia para aprendizagem de línguas adicionais com uso de Realidade Aumentada.” In: Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. especial, 81-91. DOI: 10.5335/rbecm.v5iespecial.12824

Oliveira, R.C., Silva, D., Gonçalves, F., Oliveira, L., Chagas, E. (2016). “Aplicativo de aprendizagem móvel utilizando Realidade Aumentada para o Ensino de Língua Inglesa.” In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 731-740.

Ricardo, M. G. (2015) “A aquisição de vocabulário por intermédio de imagens.” Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação) – Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto.

Turkan, Y., Radkowski, R., Karabulut-Ilgu, A., Behzadan, A.H., Chen, A. (2017). “Mobile augmented reality for teaching structural analysis.” In: Advanced Engineering Informatics, 34, 90-100.

Voronina, M.V., Tretyakova, Z.O., Zrivonozhkina, E.G., Buslaev, S.I. Sidorenko, G.G. (2019). “Augmented Reality in Teaching Descriptive Geometry, Engineer and Computer Graphics – Systematic Review and Results of th Russian Teachers.’ Experience. In: Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(12).
Published
2023-08-23
TAVARES, Filipe Benício; BURNETT, Larissa Lira; MORAES, Gleyciane Araújo de; CUNHA JÚNIOR, Humberto Beltrão da. VocabulARy: Protótipo de uma aplicação web para o ensino de vocabulário de língua inglesa utilizando Realidade Aumentada (RA). In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 447-451. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.231817.