Teaching Robotics for the Promotion of Sociodigital Inclusion of People with Disabilities: a Report of Experience
Abstract
This paper is about an experience report on the teaching of robotics for people with intellectual and multiple disabilities who participate in classes of Specialized Educational Assistance in the Association of Parents and Friends of the Exceptional of Serra Talhada. The objective of this study is to present a multidisciplinary method for these classes, as well as to report contents taught and the resources used during the lessons. The results obtained were presented with positive contributions. Finally, the discussion is also presented in which the results are promising for the area of inclusive Educational Robotics.
References
MORAIS II, M. J. O.; DANTAS, K. A.; SENA, R. A. S.; NASCIMENTO, V. K. D. Inclusão Digital de Crianças e Adolescentes por meio da Robótica Educacional. In: Anais do III Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E-2018).
CONCHINHA, C.; DE FREITAS, J. C. Robots & Necessidades Educativas Especiais: a Robótica Educativa Aplicada a Alunos Autistas. In: Atas da IX Conferência Internacional de TIC na Educação, p. 21-35, maio de 2015.
LOPES, LÍDIA; DOS SANTOS, L. M. M.; DE SOUZA, L. F. F.; BARROSO, M. F. S.; DA SILVA, C. V.; SERPA, B. R.; PEREIRA, E. B.. A Robótica Educacional Como Ferramenta Multidisciplinar: Um Estudo de Caso Para a Formação e Inclusão de Pessoas com Deficiência. In: Revista Educação Especial, v. 28, n. 53, p. 735-750, set./dez. 2015.
SOUZA, I. M. L.; SAMPAIO, L. M. R.; ANDRADE, W. L. Explorando o Uso da Robotica na Educação Básica: um estudo sobre ações práticas que estimulam o Pensamento Computacional. In: Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2018).
