Challenges of the Management of a Nursery in Making Pedagogical Use of Communication and Information Digital Technologies Aligned with the National Curriculum

  • Amanda Caroline Marques da Cunha UFPE
  • Flavia Luiza de Lira UFPE

Abstract


The study aims to analyze the strategies and proposals for teacher education adopted by the management of a day care center, in view of the pedagogical use of ICT in order to meet what is proposed in the BNCC. The methodological course has a qualitative character, where we use some of elements of discourse analysis. For this we conducted an interview, in which we analyzed in the discourse of professionals the level of knowledge of their duties and alignment with the BNCC. The results reveal an active management body that seeks to meet the wishes of the school community in the construction and conduct of the PPP, but there is a gap in the development of strategies and articulation with the teachers.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. (2018). Base Nacional Comum Curricular: BNCC. Brasília, DF. Disponível em: Acesso em: 17 de maio. 2019.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Senado Federal, 2014. Disponível em: . Acesso em: 10 set. 2017.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago. 2013.

CUNHA, R. C. O. B. Pelas telas, pelas janelas: a coordenação pedagógica e a formação de professores/as nas escolas. 2006. 288p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

FERREIRA, Nara Syria Carapeto; AGUIAR, Marcia Ângela (orgs). (2006). Gestão da Educação: Impasses, perspectivas e compromissos. 5º ed. São Paulo: Cortez.

LEMOS. André. Ciberespaço e Tecnologias móveis. Processos de Territorialização e Desterritorialização na Cibercultura. UFBa. 02/12/2005. https://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/territorio

LIBÂNIO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. (2003). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez.

ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. (2010). Análise de Discurso: Princípios & Procedimentos. Porto Alegre.

SCHLÜNZEN JÚNIOR, Klaus. (2013). Formação docente, gestão e tecnologias: desafios para a escola-volume 4- D30-Unesp/Univesp-1ª edição graduação em pedagogia.
Published
2019-08-28
DA CUNHA, Amanda Caroline Marques; DE LIRA, Flavia Luiza. Challenges of the Management of a Nursery in Making Pedagogical Use of Communication and Information Digital Technologies Aligned with the National Curriculum. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 174-183. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8888.