Professional Development, Digital Technology and Statistical Concepts in the Education of Teachers who Teach Mathematics

  • Carmélia Regina Silva Xavier UFRN
  • Dennys Leite Maia UFRN

Abstract


This article presents a review of the literature in search of academic papers about the use of digital technology in the training of teachers who teach mathematics, in the perspective of professional development and through work with statistical thinking. The search took place in the Google Academic and Periodical Platforms of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) on the area of Mathematics Education, from 2014 to 2019. The results showed that the use of this technology is a constant in teacher training of middle and higher levels, but it is still scarce in the formations for teachers of Early Childhood and Elementary Education.

References

Almeida, M. de; Valente, J. A. (2011) Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo: Paulus, v. 1, p. 93.

Araújo, M. et al. (2017). “Práticas investigativas e webquest: construindo interfaces para o ensino sobre tratamento da informação para além do paradigma do exercício”.

Barreto, M. (2007). “Desafios aos pedagogos no ensino de Matemática”. In: Sales, J. et al. Formação e Práticas Docentes. Fortaleza: EdUECE, p.243-254.

Berlikowski, M. et al. (2018). “As abordagens metodológicas e o perfil dos professores que lecionam estatística no ensino superior”.

Brasil (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN) - Lei N° 9394/96. Poder Executivo: Brasília - DF.

Brasil. (1999) Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília.

Brasil. (2014) Plano Nacional de Educação (PNE) - Lei N° 13.005/2014. Poder Executivo: Brasília - DF.

Brasil. (2016) Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília - DF. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2019.

Cazorla, I. M.; Santana, E. R. dos S.; Nagamine, C. M. L.; Vendramini, C. M. M.; Silva, C. B.; Silva, E. D.; Hernandez, H.; Oliveira, M. S.; Utsumi, M. C.; Magina, S. M. P.; Kataoka, V. Y. (2010) Do Tratamento da Informação ao Letramento Estatístico. In: Cazorla, I.; Santana, E. (Orgs.). Série Alfabetização Matemática, Estatística e Científica. Itabuna: Via Litterarum.

Gil, A. (2002). “Como Elaborar Projetos de Pesquisa”. 4ª ed. São Paulo, Atlas.

Kenski, V. (2007). “Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação”. Campinas, SP. Papirus.

Lima, T.; MIOTO, R. (2007). “Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica”. Katálysis, Florianópolis, v. 10, n. esp, p. 37–45, abr.

Maia, D.; Barreto, M. C. (2014) “Ensinar Matemática com o uso de tecnologias digitais: uma análise a partir da representação social de estudantes de Pedagogia”.

Maia, D.; Castro-Filho, J. (2016). “Aprendizagem colaborativa apoiada por TDIC na Educação Matemática de professores: tecendo argumentos para efetivação de uma proposta”. Anais do Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2016). Natal: CEUR-WS. p. 461-471.

Melo, E.; Costa, C.; Maia, D. (2017). “Recursos educativos digitais para Educação Matemática: um levantamento para dispositivos móveis”, In: II Anais do Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2017), Mamanguape/PB: CEUR-WS.

Nacarato, A.; Mengali, B.; Passos, C. (2009). “A Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender”. Belo Horizonte: Autêntica.

Ponte, J. (1997). “As novas tecnologias e a educação”. Lisboa: Editora Texto.

Ponte, J. (1998). “Da formação ao desenvolvimento profissional”. Lisboa: APM.

Prensky, M. (2001) Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6.

Silva, N. (2018). Níveis de letramento estatístico em um curso de formação continuada.
Published
2019-08-28
XAVIER, Carmélia Regina Silva; MAIA, Dennys Leite. Professional Development, Digital Technology and Statistical Concepts in the Education of Teachers who Teach Mathematics. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 202-211. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8891.