Digital Games as Strategy to Develop Computational Thinking in Final Years of Primary School
Abstract
There are a lot of papers relating digital games in classrooms aiming to teach computer science. In some researches, teachers apply digital games in their classes to develop computational thinking among students. This paper presents a survey that relates papers published between 2014 to 2018. Analyzing the results, we identified some advantages and disadvantages in using digital games in education. Some activities were selected to apply in a school in countryside of Pernambuco, state in Brazil. The results of the first stage of this research are presented in this paper in a experiment with 25 students of 9th year.
References
Brackmann, C. P. (2017). “Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica”. Disponível em:
Marinho, A. R. da S.; Morais, P. S. de M.; Souza, G. R. de; Nascimento, A. S. L. do. “Relato de Experiência Vivenciada no PIBID sobre a Utilização da Computação Desplugada, a Hora do Código e do Scratch no Ensino Médio”. Disponível em:
Melo, L. de A.; Costa, T. K. de L.; Batista, A. C. D. (2013). “Pense bem: proposta e desenvolvimento de jogo digital para ensino de computação na educação básica”. Disponível em:
Ramos, D. K., 2013. Jogos cognitivos eletrônicos: contribuições à aprendizagem no contexto escolar. Ciências & Cognição (UFRJ). Disponível em:
Rodrigues, S. R. C.; Eduardo Aranha, E.; Silva, T. R. da. (2018). “Computação Desplugada no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura”. Disponível em:
SCAICO, P. D. ; ALENCAR, Y. M.; et al. Relato da Utilização de uma Metodologia de Trabalho para o Ensino de Ciência da Computação no Ensino Médio. Anais do 18º Workshop de Informática na Escola (WIE 2012) - Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2012, Rio de Janeiro.
SBC. (2018). Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Disponível em:
Werlich, C.; Kemczinski, A.; Gasparini, I. (2018). “Pensamento Computacional no Ensino Fundamental: um mapeamento sistemático”. Disponível em:
Zanetti1, H. A. P.; Borges1, M. A. F.; Ricarte1, I. L. M. (2016). “Pensamento Computacional no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura Brasileira”. Disponível em:
Wing, J. M. (2006). Computational thinking.Commun. ACM, 49(3):33–35.
