Intervention in Classes of Youth and Adults in a Public School in Recife, Multidisciplinarity and Use of the Tool Blockly Games: a Report of Experience
Abstract
Digital games are increasingly applied as teaching tool support. How to use digital games in the educational environment is still a research area. This paper describes an experience of development of a game adapted of Blockly Games and applied with students of classes of Education of Young and Adults. The goal of the game is to teach subjects related to Mathematics, Environment Educational and Programming. The result of the experiment was that 43,75% of the students were satisfied or very satisfied with the game. In relation to learning perception, 81,25% believe that they learned mathematics, 87,5% believe that they learned logic and 93% believe they learned recycling notions.
References
FREITAS, F.A. DA, MAIA, P.H.M., BASÍLIO, J.O. PROGAME – Ambiente educacional gamificado com elementos dos descritores de matemática do sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2018.GLUSHKOVAL, T. Application of Block programming and Game-Based Learning to Enhance Interest in Computer Science. Journal of innovations and Sustainability. n.1, p. 21-32, 2016.
GONZÁLES, L; GOMEZ,M.C.; ECHEVERRI, J. A. Motivation and Virtual Education in computer science: case universidad de Medellín-Colombia. 1176 IEEE Látin America Transactions, v. 15, n. 6, junho 2017.GOOGLE, Blockly Games. Disponível em:
HEIN, E., MASCHIO, E., MARCZAL, D., FILHO, P.L. RASPIBLOCOS: Ambiente de Programação Didático Baseado em Raspberry Pi e Blockly. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2015.
LEITÃO, D.A., CASTRO, J.B.DE.A Construção de Recursos Digitais de Matemática: uma experiência de autoria com o Scratch. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2018.
MATOS, J.S.C., MATOS, F.B. O uso da Gamificação no projeto “Português Divertido”, uma proposta de interdisciplinaridade. II Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E), 2017.
MEC, Trabalhando com a Educação de Jovens e Adultos :Alunos e Alunas do EJA. 2006.
OLIVEIRA, T.M de, BITENCOURT, R., MONTEIRO, W.M. Experiências com Gamificação no Ensino de Computação para Jovens e Adultos no Sertão Pernambucano. Proceedings of SBGames 2016, 2016.
PAGANI, E.R, BOLZAN., M. de S. Ensinando Física através da Gamificação.VII Encontro Científico de Física Aplicada, 2016.
SILVA, J.B.DA, SALES, G.L., CASTRO, J.B. Gamificação de uma sequência didática como estratégia para motivar a atitude potencialmente significativa dos alunos no ensino de óptica geométrica. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2018.
SOUZA JUNIOR, J. C. de ; FIGUEIREDO, M. P.S. de ; MONTEIRO, Y.; CYSNEIROS, G. A. de A. .Realidade Virtual, Gamificação e Interdisciplinaridade, os norteadores para inovar a aula de História e de Geografia-Uma experiência vivenciada no Colégio CBV. V Congresso Nacional de Educação – CONEDU, 2018.
WILDSON, M.C., FRANZEN, E., GOMES, E.R. HELPBLOCK: uma ferramenta web baseada na biblioteca Blockly para apoio ao ensino de algoritmos. Revista Tecnologias na Educação , v. 25, 2018
