Mobile Game as a Tool for Education for Preventing the Chagas Disease

  • Lúcio L. Oliveira UFPA
  • Ellison Ribeiro UFPA
  • Marcos Seruffo UFPA
  • Dilma de Souza UFPA
  • Tereza Sanches UFPA

Abstract


Chagas disease (American trypanosomiasis) is an infectious tropical disease that is still neglected. Previously considered a rural endemic disease, it is becoming urban due to consumption, int cities, of food contaminated by the protozoan that causes the illness, especially in the state of Pará where people often consume açaí berries without a proper sanitation process. If the forms of contagion of a disease are well known, it becomes easier to prevent it, and education is crucial for that. This article proposes the creation of an educational and accessible game about the disease. By knowing that making players to engage in educational entertainment products is challenging, game design principles are taken into account to develop this experience.

References

Klaus Schwab (2016), The Fourth Industrial Revolution, Edipro, 1th edição.

Mizoguti, Isabela Lie (2018) “Doença de Chagas: A culpa é do Açaí?”, Boletim Informativo: junho, 2018 v. 1, n. 1.

Rezende, J. M. (2017) “Clinical phases and forms of Chagas disease”, Federal University of Goias, Goias, Brazil

Falkembach, Gilse A. Morgental (2016) “Jogos educacionais”, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação.

Panosso, Mariana G. (2015) “Características atribuídas a jogos educativos: uma interpretação Analítico-Comportamental” Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 19, Número 2, maio/agosto de 2015: 233-241.

Pellegruine, Marina Joaquim (2007) “A importância dos jogos e das brincadeiras na educação infantil”, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Faculdade de Educação.

Costa, Alanna Carla (2016) “Satisfação dos pacientes com doença de Chagas atendidos por um serviço de atenção farmacêutica no estado do Ceará, Brasil” Universidade Federal do Ceará, Instituto do Coração.

Ampudia, Ricardo (2018) “Celular é mais utilizado do que computador para acessar internet no Brasil” https://www1.folha.uol.com.br/tec/2018/07/celular-e-mais-utilizado- do-que-computador-para-acessar-internet-no-brasil.html, julho.

Secretaria de Vigilância em Saúde (2012) “Doença de Chagas Aguda e distribuição espacial dos triatomíneos epidemiológicos”, Ministério da Saúde. Volume 50. jan. 2019

Ortega, Luciana V. Nunes (2016) “Jogos e brincadeiras no processo de ensino – Gestão Universitária” http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos-cientificos/jogos-e- brincadeiras-no-processo-de-ensino-aprendizagem-na-educacao-infantil, dezembro.

Kaneto, L. Alves (2018) “Educational Workshop using games improves self-monitoring of blood glucose among children” Faculdade das Américas, Escola de Enfermagem, São Paulo, SP, Brazil.

Ministério da Saúde. (2019) “Doença de Chagas: o que é, causas, sintomas, tratamento e prevenção” http://portalms.saude.gov.br/saude-de-a-z/doenca-de-chagas, janeiro.

Agencia Brasil (2019) “Número de pessoas que tem celular aumenta 147% em dez anos, diz IBGE” http://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2016-12/numero-de-pessoas- que-tem-celular-aume nta-147-em-dez-anos-diz-ibge, janeiro.

Médicos sem fronteiras (2018), “Doença de Chagas” https://www.msf.org.br/o-que- fazemos/atividades-medicas/doenca-de-chagas
Published
2019-08-28
OLIVEIRA, Lúcio L.; RIBEIRO, Ellison; SERUFFO, Marcos; DE SOUZA, Dilma; SANCHES, Tereza. Mobile Game as a Tool for Education for Preventing the Chagas Disease. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 568-574. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8933.