An approach for planning interdisciplinary classes with Computational Thinking in Basic Education

Abstract


The approval of the Standards on Computing in Basic Education - Complement to the National Common Curricular Base (BNCC) in 2023 was a milestone for the country, but at the same time the need to implement Computing teaching in schools brings several challenges for teachers. One of them is the need to acquire knowledge established in the Computing axes for the school curriculum (Computational Thinking, Digital World and Digital Culture) and include the skills and competencies in their classes, in an interdisciplinary way. To assist in this process, HackEduComp was created, an educational marathon that aims to bring together teachers from different disciplines with a common challenge: planning interdisciplinary classes with Computational Thinking. The results of two editions of HackEduComp indicate that collaboratively planned classes have the potential to promote and support the implementation of Computational Thinking in Basic Education. This article reports the format, conduction, support materials and results of HackEduComp, with the aim of disseminating the initiative and thus contributing to the development of artifacts to support the implementation of Computing teaching in Basic Education, as well as offering support to teachers during this challenging process.

Keywords: Computational Thinking, Teachers, Interdisciplinarity, Basic Education

References

Brasil. 2022. Computação na Educação Básica - Complemento à BNCC. [link]

Jason Bryer. 2023. likert. R Documentation. [link]

Inep Ministério da Educação. 2023. Nota sobre o Brasil no Pisa 2022. In Pisa Brasil (Evento Online). Inep/MEC, Brasília, DF, Brasil. [link]

Isabelle Maria Lima de Souza, Wilkerson L. de Andrade Andrade, and Livia S. Campos Sampaio. 2021. Aplicações da Robótica Educacional para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional no Contexto do Ensino Médio Integral. 44–54

Ivani Catarina Arantes Fazenda. 2012. Interdiciplinaridade-Transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas e as condições de produção. In Revista Interdiciplinaridade. Revista Interdiciplinaridade, São Paulo, SP, Brasil. [link]

Rozelma França and Patrícia Tedesco. 2015. Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015) 1, Cbie, 1464.

Carlos Alexandre Nascimento, Débora Abdalla dos Santos, and Adolfo Tanzi Neto. 2018. Contribuições do Pensamento Computacional para o Ensino e aprendizado de Língua Portuguesa. RENOTE 16

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento (OCDE). 2023. PISA 2025 Learning in the Digital World. OECD Publishing, Paris. [link]

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento (OCDE). 2023a. PISA 2022 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing, Paris. [link]

Cicero Santos and Maria Augusta Silveira Netto Nunes. 2019. Abordagem Desplugada para o Estímulo do Pensamento Computacional de Estudantes do Ensino Fundamental com Histórias em Quadrinhos. Cbie, 570–579.

Euma Santos, William Fabian Vera, and Ecivaldo Matos. 2017. A percepção dos professores sobre a prática da interdisciplinaridade no ensino de computação para escolares. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação (São Paulo). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil.

Posit Software. 2024. R Studio. Posit Software. [link]

Tidyverse. 2023. ggplot2. R Documentation. [link]

Daniele da Costa Veras, Marcel R. de Souza Moura, Marynara da Silva Sampaio, and Thiciana Silva Sousa Cole. 2022. Uso de laboratório virtual e pensamento computacional como estratégia pedagógica auxiliar no ensino de química. Conjecturas 22, 14, 742–755

Jeannette M. Wing. 2006. Computational Thinking. Commun. ACM 49, 3, 33–35.
Published
2024-04-22
MONTEIRO, Lidiane; FALCÃO, Taciana Pontual; RODRIGUES, Rodrigo. An approach for planning interdisciplinary classes with Computational Thinking in Basic Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 4. , 2024, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 168-176. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2024.237508.