Exploratory study evaluating the feasibility of using a virtual reality exhibition website to disseminate the importance of women in science
Abstract
This article reports the pedagogical experience from FAPERJ's pre-scientific initiations cholarship Jovens Talentos program 2022 ediction, which theme was use of artificial intelligence on an online website for the development and evaluation of an open digital resource, a virtual reality exhibition. The activities developed aimed to promote the dissemination of female scientists who participated in the discovery of chemical elements in the periodic table. Encouraging the presence of women in research activities in the technological area has been well disseminated by various groups belonging to government institutions. Considering this factor, the project initially sought to contextualize the female presence in the technical IT course integrated into high school and later focused on the creation of products, using creativity and imagination, connected to natural science laboratories and showed the importance of women presence in science. Free online websites available were used in all activities. The project was presented at the Rio Innovation Week 2023 event. In addition to the production and evaluation of open digital resources on online websites, the project's purpose is to disseminate the knowledge acquired to other students through workshops. Therefore, the results obtained from a questionnaire answered by students who participated in the workshop are presented here.
References
Nádia L. A. Alexandrino, Carlos A. Silva, Cristiane N. Targa, and Daniel B. F. Conrado. 2021. PS4W: Programa de Inclusão Jovem e Feminina na Área Tecnológica. Anais EduComp’21, Abril 27–30, 2021, Jataí, Goiás, Brasil (On-line). Acesso em: 13 de jul 2023. Disponível em: [link].
Betina Stefanello Lima, Maria Lúcia de Santana Braga, and Isabel Tavares. 2016. Participação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas. Revista Gênero 16, 1 (2016).
Ahmed Tareq Rashid. 2016. Digital inclusion and social inequality: Gender differences in ICT access and use in five developing countries. Gender, Technology and Development 20, 3 (2016), 306–33.
Edna Dias Canedo, Rodrigo Bonifácio, Márcio Vinicius Okimoto, Alexander Serebrenik, Gustavo Pinto, and Eduardo Monteiro. 2020. Work Practices and Perceptions from Women Core Developers in OSS Communities. In Proceedings of the 14th ACM/IEEE International Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement (ESEM). 1–11.
Aleteia Araujo e Luciana Bolan Frigo. 2021. Diversidade de gênero na área de ti ainda é pauta contemporânea. Computação Brasil - Revista da Sociedade Brasileira de Computação 44, junho (2021). Disponível em: [link]. Acesso em : 13 de jul 2023.
OIT - ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. Perspectivas Sociales y del Empleo en el Mundo – Tendencias 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 de out 2023.
OBSERVATÓRIO SOFTEX. 2013. Mercado de trabalho e formação de mão de obra em TI. Cadernos Temáticos do Observatório. Observatório SOFTEX (2013).
Elisabete Regina Baptista de Oliveira, Sandra Unbehaum, and Thais Gava. 2019. A educação STEM e gênero: uma contribuição para o debate brasileiro. Cadernos de Pesquisa 49, 171 (2019), 130–159.
Aires, J., Mattos, G., Oliveira, C., Brito, A., Aragão, A. F., Alves, S., Coelho, T., e Moreira, G. (2018). Barreiras que impedem a opção das meninas pelas ciências exatas e computação: Percepção de alunas do ensino médio. In ́ 12o Women in Information Technology (WIT 2018). SBC.
Macedo, M. M. G., Mattos, A. B., Vasconcelos, M., Martinazzo, A., and Lopes, R. (2018). Identificando influências na escolha de uma graduação em exatas: um estudo qualitativo e comparativo de gênero. In 12o Women in Information Technology (WIT 2018). SBC.
Figueiredo, K. d. S., Vitorassi, R., Monteiro, E., and Carneiro, S. d. O. (2017). Percepções de alunas de ensino médio sobre as subáreas da computação. In 11o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
Holanda, M. T. d., Mourao, R., Ramos, G. N., Araújo, A. P. F. d., and Walter, M. E. T. (2017). Uma pesquisa com alunas do ensino fundamental e médio sobre os cursos da Área de computação. In 11o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
Santos, M. P., Santos, C. P., and Ellwanger, C. (2017). A computac ̧ao sob a Ótica de meninas do ensino médio. In 11o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
MCCARTHY, J.Review of “Artificial Intelligence” 2007. Artificial Intelligence, v.5, n.3, p.371-22, 1974. Disponível em: [link]. Acesso em 18-10-2023.
IBM. IBM. 2023. O que é inteligência artificial (IA)? Disponível em: [link]. Acesso em 18-10-2023.
OE. Observatório de Educação, Ensino Médio e Gestão. Instituto Unibanco. 2023. Inteligência Artificial na Educação: conheça os efeitos dessa tecnologia no ensino e na aprendizagem. Disponível em: [link]. Acesso em 18-10-2023.
ARAÚJO, R. B. Especificação e análise de um sistema distribuído de realidade virtual, São Paulo, Junho, 144 Pp., Tese (Doutorado), Departamento de Engenharia de Computação e Sistemas Digitais, Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, 1996.
PIMENTEL, K. ; TEIXEIRA, K. Virtual reality - through the new looking glass. New York, McGraw-Hill, 1995, apud Rodrigues, G. P. Rodrigues, C. M. P.. Realidade virtual: conceitos, evolução, dispositivos e aplicações.
BAPTISTA, Manoel Moreira. Desenvolvimento e Utilização de Animações em 3D no Ensino de Química. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Química. Campinas, São Paulo. 2013. Acesso em 23-09-2014 [link]
MENDES, Maximiliano Augusto de Araújo. Produção e utilização de animações e vídeos no ensino de biologia celular para a 1ª série do ensino médio. Dissertação de Mestrado. Universidade de Brasília. Faculdade UnB Planaltina. Brasília, 2010. Acesso em 23-09-2022.
COSTA, J. W.; OLIVEIRA, M. A. M. Novas Linguagens e Novas Tecnologias - Educação e Sociabilidade, 1st ed. Vozes, 2004.
Cadorin Nicolete, Priscila & Júnior, Eduardo & Machado da Silva, Marta & Tarouco, Liane & Vila, Eduardo & Silva, Juarez. (2019). Estudo exploratório sobre realidade aumentada e laboratório remoto no ensino de física. RENOTE. 17. 345-355. 10.22456/1679-1916.99491. Disponível em: Acesso em 16-10-2023.
MARINO, K.V.; ARRUDA, I.S.; PAES, J.J.L.; CORNAGO JR, V.M; PILAN, J.R.. Desenvolvimento de um quiz em realidade virtual para apoio ao estudo da disciplina de hardware. 7ª Jornada Científica e tecnológica da Fatec de Botucatu, Botucatu, SP, 2018. Acesso em 22-09-2021. [link]
RODRIGUES, Laércio do Carmo. Realidades Aumentada e Virtual no Ensino de Química: Aplicação e Avaliação no Ensino Médio. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio grande do Sul. 2021. Disponível em: [link]. Acesso em 23-05-2023.
VARELA, Luiz. Uma Forma Diferente De Apresentar Trabalhos – Exposição Virtual – ArtSteps.EDUCATEH. 2020. Disponível em: [link]. Acesso em 18-06-2023.
HERPICH F. Recursos educacionais em realidade aumentada para o desenvolvimento da habilidade de visualização espacial em física. 2019. f. 207. Tese. (Curso Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação), Porto Alegre, RS, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto alegre, RS, 2019. Disponível em: [link]. Acessado em 21 abr. 2020
FERREIRA, T. V.; RIBEIRO, J. de S.; CLEOPHAS, M. G. A ciência pelas lentes dos smartphones: o potencial do aplicativo QR CODE no ensino de Química. Revista Thema, v. 15, n. 4, p. 1217-1233, 3 out. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 set. 2022.
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. De On the Horizon. v. 9 n. 5, 2001. Disponível em [link]. Acessado em 23 mar. 2023.
