The Impact of the New Curriculum of the Teacher Education Computing Degree on Students' Achievement
Abstract
This article addresses the impact of restructuring the curriculum of the Teacher Education Computing Degree of the Federal Rural University of Pernambuco in 2018. The central objective of this study is to evaluate the extent to which curricular changes influenced academic performance of students enrolled in the aforementioned course. To achieve this objective, an analysis of student data was used before and after the implementation of the new curriculum. Furthermore, data from the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) were incorporated as part of the analysis. The results obtained indicate a positive impact of the new curriculum on students’ academic performance. These findings suggest that the reformulation of the curriculum played a role in the more effective training of future computing teachers, preparing them in a more comprehensive and effective way for contemporary education challenges.
References
Sociedade Brasileira de Computação (SBC) [n.d.]. Estatísticas. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). [link]
Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) [n.d.]. Licenciatura em Computação na UFRPE. Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). [link]
Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) [n.d.]. Ministério da Educação Universidade Federal Rural de Pernambuco Secretaria Geral dos Conselhos da Administração Superior Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). [link]
Sociedade Brasileira de Computação (SBC) [n.d.]. Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação 2017. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). [link]
Abílio Nogueira Barros, Andreza Alencar, André Nascimento, Aldéryck Félix de Albuquerque, and Rafael Ferreira Mello. 2022. Elaboração do conjunto de dados agregados do censo da educação básica. In Anais do IV Dataset Showcase Workshop. SBC, 35–45
Renan Cunha, Claudomiro Sales, and Reginaldo Santos. 2021. Análise Automática com os Microdados do ENADE para Melhoria do Ensino dos Cursos de Ciência da Computação. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 208–217
Amanda Azevedo Dantas, Ayla Dantas Rebouças, and Raquel Vigolvino Lopes. 2023. Compreendendo os Fatores que Influenciam Positivamente na Conclusão de Cursos Presenciais de Computação: Um Levantamento de Dados com Egressos Formados. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 350–360
Taciana Pontual Falcão, Danilo Araújo, Rozelma França, Ermeson Andrade, and Cesar França. 2018. Currículo da licenciatura em computação: uma proposta alinhada às novas diretrizes e demandas contemporâneas. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Vol. 7. 1108
Ebony Marques, Lhaíslla Cavalcanti, Tarcísio Barbosa, and Gabriel Alves. 2023. SABIA: Uma Plataforma para Auxiliar a Gestão Baseada em Evidências nas Instituições de Ensino Superior. In Anais do II Workshop de Aplicações Práticas de Learning Analytics em Instituições de Ensino no Brasil (Passo Fundo/RS). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 71–80
Roberto P Nascimento, Gabriela DS de Sousa, Mariana WB Nascimento, and Josivan R Reis. 2022. Analisando os Dados do Percurso Acadêmico do Curso de Sistemas de Informação para Auxiliar na Revisão do PPC. In Anais do II Simpósio Brasileiro de Educação em Computação. SBC, 189–196.
Renata Cristina Nunes. 2021. Um olhar sobre a evasão de estudantes universitários durante os estudos remotos provocados pela pandemia do COVID-19. Research, Society and Development 10, 3, e1410313022–e1410313022.
Pedro Rendeiro, Eude Monteiro, Danilo Nicioka, and Reginaldo Santos. 2023. Avaliaçao de Desempenho em Cursos de Engenharia de Computaçao Baseada nos Microdados do ENADE. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 339–349.
Raphael Saraiva, Pamella Soares, Allysson Allex Araújo, and Jerffeson Souza. 2023. Análise descritiva dos microdados do Censo da Educação Superior do INEP para cursos de Tecnologia da Informação e Comunicação no Brasil-Um panorama 2015-2021. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 443–453
Viviane Vasconcelos and Ermeson Andrade. 2018. Análise da evasão de alunos na licenciatura em computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
