Teaching Computational Thinking Main Concepts with a Marble-Powered Computer
Resumo
This paper presents an activity aimed at teaching the main concepts of Computational Thinking to high school students. Algorithmic structures such as conditionals and loops are presented playfully using a game that represents a marble-powered computer. The activities described herein were applied to two groups of 21 and 16 high school students during 40-minute sessions. Besides describing the activity, it is also discussed how it could be extended to cover the main necessary concepts related to Computational Thinking. Results show that the students were quickly engaged in the activity, and even with the short time, most of them were able to understand the concepts and solve the challenges, indicating it could be an interesting approach.Referências
Almeida, J., Conceição, D., Ferreira, A., Rios, E., Santana, C., and Durães, G. (2021). Sobre a necessidade de recursos educacionais para o ensino do pensamento computacional na educação básica brasileira: discussão e concepção de repositório educacional do pensamento computacional. In Anais Estendidos do I Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 39–40, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Battal, A., Afacan Adanır, G., and Gülbahar, Y. (2021). Computer science unplugged: A systematic literature review. Journal of Educational Technology Systems, 50(1):24–47.
Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017. 226 f. Doutorado em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
CIEB (2022). Relatório Guia Edutec - diagnóstico do nível de adoção de tecnologia nas escolas públicas brasileiras em 2022. E-book em pdf.
da Cruz, M. K., Marques, S., Tavares, T., Oliveira, W., and Seelig, G. (2023). Normas, diretrizes e material didático para o ensino de computação na educação básica brasileira. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 337–346, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Dias, L., Guimarães, M., Oliveira, A., and Quintela, B. (2024). Incentivando meninas ao pensamento computacional: Oficinas de computação desplugada na educação básica. In Anais Estendidos do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 03–04, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
França, R. and Tedesco, P. (2021). Corporeidade, ludicidade e contação de história na promoção do pensamento computacional na escola. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 132–142, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Garcia, S. R. d. J. and Borges, M. A. F. (2023). Recomendações para grupos que fomentam o pensamento computacional. In Anais do II Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 135–144. SBC.
Grover, S. and Pea, R. (2017). Computational Thinking: A Competency Whose Time Has Come.
Lima, A. A., de Oliveira, M. C., and Nunes, M. A. S. (2022). A transversalidade do pensamento computacional: Algumas justificativas. In Anais do I Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 73–85. SBC.
Pitt, L. (2023). Turing tumble is turing-complete. Theoretical Computer Science, 948:113734.
Santana, B., Chavez, C., and Bittencourt, R. (2021). Uma definição operacional para pensamento computacional. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 93–103, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Story, U. (2024). Educational resources for turing tumble. Available at: [link]. Acessed on: December 11, 2024.
Twilton, R. (2022). Tumble together: Web-based emulator for the turing tumble. Web-based emulator for building, testing, and sharing Turing Tumble designs. Available at: [link]. Acessed on: December 4, 2024.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Battal, A., Afacan Adanır, G., and Gülbahar, Y. (2021). Computer science unplugged: A systematic literature review. Journal of Educational Technology Systems, 50(1):24–47.
Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017. 226 f. Doutorado em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
CIEB (2022). Relatório Guia Edutec - diagnóstico do nível de adoção de tecnologia nas escolas públicas brasileiras em 2022. E-book em pdf.
da Cruz, M. K., Marques, S., Tavares, T., Oliveira, W., and Seelig, G. (2023). Normas, diretrizes e material didático para o ensino de computação na educação básica brasileira. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 337–346, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Dias, L., Guimarães, M., Oliveira, A., and Quintela, B. (2024). Incentivando meninas ao pensamento computacional: Oficinas de computação desplugada na educação básica. In Anais Estendidos do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 03–04, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
França, R. and Tedesco, P. (2021). Corporeidade, ludicidade e contação de história na promoção do pensamento computacional na escola. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 132–142, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Garcia, S. R. d. J. and Borges, M. A. F. (2023). Recomendações para grupos que fomentam o pensamento computacional. In Anais do II Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 135–144. SBC.
Grover, S. and Pea, R. (2017). Computational Thinking: A Competency Whose Time Has Come.
Lima, A. A., de Oliveira, M. C., and Nunes, M. A. S. (2022). A transversalidade do pensamento computacional: Algumas justificativas. In Anais do I Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 73–85. SBC.
Pitt, L. (2023). Turing tumble is turing-complete. Theoretical Computer Science, 948:113734.
Santana, B., Chavez, C., and Bittencourt, R. (2021). Uma definição operacional para pensamento computacional. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 93–103, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Story, U. (2024). Educational resources for turing tumble. Available at: [link]. Acessed on: December 11, 2024.
Twilton, R. (2022). Tumble together: Web-based emulator for the turing tumble. Web-based emulator for building, testing, and sharing Turing Tumble designs. Available at: [link]. Acessed on: December 4, 2024.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Publicado
07/04/2025
Como Citar
QUINTELA, Barbara M.; GUIMARÃES, Maria Luísa R.; DIAS, Lara da Silva; VERLY, Ana Clara; OLIVEIRA, Alessandreia.
Teaching Computational Thinking Main Concepts with a Marble-Powered Computer. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 413-422.
DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.5330.