Technology and Education: Robotics as a Path to Transform Technical Education

  • Geovanna Vittória de Jesus Assis UFSJ
  • Juliana Azi Martins Achá UFSJ
  • Alexandre Bittencourt Pigozzo UFSJ
  • Michelli Marlane Silva Loureiro UFSJ

Abstract


The Irrigation System with Arduino project was developed with students from the technical course in Computer Science in a school located in the interior of Minas Gerais. This experience report examines a methodological approach that brings the student’s reality and socio-cultural context to the learning process. The system was showcased at a school fair attended by the local community, receiving positive feedback for its innovation and resulting in significant changes, as evidenced by the students’ high levels of involvement and engagement. The project demonstrates how computing education, when aligned with students’ contextual realities, can expand horizons and foster professional opportunities.

References

Afai Proctor, J. and Wing, J. M. (2022). Expanding computational thinking: A critical perspective. In Proceedings of the International Computing Education Research Conference, pages 15–27. ACM.

Barbosa, J. W. (2013). Sistema de irrigação automatizado utilizando plataforma Arduino. Master’s thesis, Instituto Municipal de Ensino Superior de Assis.

Brasil (1993). Projeto brasileiro de informática na educação - educom. Relatório final, MEC, Brasília.

de Educação, C. N. (2022). Diretrizes para o Ensino de Computação na Educação Básica. Ministério da Educação.

Fernandes, L. and Silva, R. (2022). O olhar do professor sobre o pensamento computacional. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 89–101. SBC.

Freire, P. (2001). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra, 47 edition.

IBGE (2020). Censo Antônio Carlos - MG. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. [link]. Acessado em: 04/12/2024.

Ishikawa, E., Brandão, M., and Fernandes, J. (2024). Semana do professor de computação da educação básica: Um relato de experiências dos desafios de se formar um professor. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 123–131, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Miranda, H. D. S. (2013). Memórias da “dona febem”: a assistência à infância na ditadura militar. Anais do XXVII Simpósio Nacional de História.

Rodrigues, A. M., A. C. F. . C. T. P. (2022). Competências socioemocionais no ensino básico: Reflexões para a formação de professores. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, 10(1):23–35.

Silva, M. and Rizzo, D. (2013). Educação a Distância no Contexto da Democratização e Inclusão Educacional. EaD Tecnologias Digitais na Educação, 1:33–43.

Silva, T. and Andrade, J. (2022). Metodologias ativas no ensino de computação: Um estudo de caso. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 201–214. SBC.

UFMS (2022). Computação e sociedade: Uma abordagem crítica no ensino médio. In Anais do Congresso Brasileiro de Ensino de Computação, pages 50–62. UFMS.
Published
2025-04-07
ASSIS, Geovanna Vittória de Jesus; ACHÁ, Juliana Azi Martins; PIGOZZO, Alexandre Bittencourt; LOUREIRO, Michelli Marlane Silva. Technology and Education: Robotics as a Path to Transform Technical Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 548-558. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.5413.