The Cave: an educational game that helps the development of Computational Thinking through learning about geometric figures
Abstract
The present work addresses the proposal of an educational game entitled "The Cave," aimed at assisting students in Elementary School with content on geometric shapes from the Mathematics discipline. In order for the student to be able to solve the challenges proposed in the game phase, learning mechanics will be presented that encourage the practice of Computational Thinking and logical reasoning, aiming to associate types of shapes and pattern identification to solve the game challenges.
Keywords:
geometric shapes, Computational Thinking, educational game
References
Filomena Moita and Lucas Henrique Viana. 2019. Um estudo sobre as conexões entre o desenvolvimento do pensamento computacional e o ensino da Geometria. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (2019), 208
Fernanda Gabriela de Sousa Pires et al. 2021. Thinkted lab, um caso de aprendizagem criativa em computação no nível superior. (2021).
Letícia Coelho Roland, Marie-Christine Julie Mascarenhas Fabre, Mary Lúcia Pedroso Konrath, and Liane Margarida Rockenbach Tarouco. 2004. Jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação 2, 1 (mar. 2004).
Angélica Taschetto Scolari, Giliane Bernardi, and Andre Zanki Cordenonsi. 2007. O desenvolvimento do raciocínio lógico através de objetos de aprendizagem. RENOTE 5, 2 (2007).
Jeannette M Wing. 2008. Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences 366, 1881 (2008), 3717–3725.
Eduardo Abreu Xavier, Luciana Foss, Simone Andréda Costa Cavalheiro, Maria Arlita da Silveira Soares, and Leugim C Romio. 2021. Pensamento Computacional integrado à Matemática na BNCC: proposta para o primeiro ano do Ensino Fundamental. SBC (2021), 989–1001.
Fernanda Gabriela de Sousa Pires et al. 2021. Thinkted lab, um caso de aprendizagem criativa em computação no nível superior. (2021).
Letícia Coelho Roland, Marie-Christine Julie Mascarenhas Fabre, Mary Lúcia Pedroso Konrath, and Liane Margarida Rockenbach Tarouco. 2004. Jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação 2, 1 (mar. 2004).
Angélica Taschetto Scolari, Giliane Bernardi, and Andre Zanki Cordenonsi. 2007. O desenvolvimento do raciocínio lógico através de objetos de aprendizagem. RENOTE 5, 2 (2007).
Jeannette M Wing. 2008. Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences 366, 1881 (2008), 3717–3725.
Eduardo Abreu Xavier, Luciana Foss, Simone Andréda Costa Cavalheiro, Maria Arlita da Silveira Soares, and Leugim C Romio. 2021. Pensamento Computacional integrado à Matemática na BNCC: proposta para o primeiro ano do Ensino Fundamental. SBC (2021), 989–1001.
Published
2024-04-22
How to Cite
GUEDES, Andrey; BENTES, Julian; MACENA, Jeniffer; PIRES, Fernanda.
The Cave: an educational game that helps the development of Computational Thinking through learning about geometric figures. In: NEW IDEAS LAB - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 4. , 2024, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 33-34.
ISSN 3086-0741.
DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2024.238818.
