Digital game to help students from the 1st to the 3rd year of Elementary School in the activity of dictation

  • Marlon Carvalho Mariano IFRS
  • Lilian Stavizki IFRS
  • Márcia Häfele Islabão Franco IFRS
  • Fernanda Nunes Deitos Escola Municipal de Educação Infantil Humaitá
  • André Peres IFRS
  • Fábio Yoshimitsu Okuyama IFRS
  • Silvia de Castro Bertagnolli IFRS
  • Marcelo Augusto Rauh Schimitt IFRS

Abstract


This article presents the development of the digital game entitled Ditado Lúdico, which aims to assist students from the 1st to the 3rd year of Elementary School(ES) in the process of acquiring writing, through the activity of dictation. In the development of the game, Unity and Firebase technologies were used. Ditado Lúdico is available for Windows platforms for desktop and Android for mobile. The game was evaluated by three teachers who teach in Cycle I of ES, where the results obtained show that it promotes the development of autonomy and motivation, in addition to keeping the student engaged during the dictation activity.
Keywords: Dictation, Digital game, Acquiring writing

References

Balasubramanian, N.; Wilson, B. G.(2006) “Games and simulations. Society for InformationTechnology and Teacher Education International”, https://www.researchgate.net/publication/228979011_Games_and_simulations, Abril 2021.

Battaiola, A. L.(2000) “Jogos por computador: histórico, relevância tecnológica emercadológica, tendências e técnicas de implementação”. In: Jornada de atualização em Informática,v. 2, p. 83-122.

Deitos, F. (2018) “Jogo de Ditado Digital: O erro como parte do processo de aprendizagem”. Dissertação de Mestrado. Instituto Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Franco, M. H. I.; Paz, D. P.; Deitos, F. N.; Bertagnolli, S. de C.; Schmitt, M. A. R.; Okuyama, F. Y.; Peres, A.(2020) “Os Jogos Educacionais”. In: Silvia de Castro Bertagnolli; Rodrigo Prestes Machado. (Org.). Pesquisas em informática na Educação: Teorias -Práticas -Perspectivas. 1ª ed. Bento Gonçalves: Graffoluz,p. 51-69.

Hunicke, R.; Leblanc, M.; Zubek, R.(2004) “MDA: A formal approach to game design and game research”. In: AAAI Workshop on Challenges in Game, https://users.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf, Agosto 2020.

Morais, A. G. (2009) “Ortografia: ensinar e aprender”. 5ª ed. São Paulo: Ática.

Savi, R. (2011) “Avaliação de jogos voltados para a disseminação de conhecimentos”. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Sena, S.; Schmiegelow, S. S.; de Prado, G. M. B. C.; de Souza, R. P. L.; Fialho, F. A. P. (2016) “Aprendizagem baseada em jogos digitais: a contribuição dos jogos epistêmicos na geração de novos conhecimentos”.In: Renote - Revista novas tecnologias na educação, v. 4, n. 1, https://seer.ufrgs.br/renote/arcle/view/67323, Outubro 2020.
Published
2021-07-18
MARIANO, Marlon Carvalho; STAVIZKI, Lilian; FRANCO, Márcia Häfele Islabão; DEITOS, Fernanda Nunes; PERES, André; OKUYAMA, Fábio Yoshimitsu; BERTAGNOLLI, Silvia de Castro; SCHIMITT, Marcelo Augusto Rauh. Digital game to help students from the 1st to the 3rd year of Elementary School in the activity of dictation. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 8. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 96-103. ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2021.15956.